ساخت اولين قرص شيميايي

به احتمال زیاد نام آسپرین برای شما آشناست و ممکن است در زمان کودکی و یا بعد از آن از این دارو استفاده کرده باشید. این دارو یکی از داروهای آشنا و مورد توجه بین افراد است زیرا علاوه بر این که یک مسکن می‌باشد در مواردی به دلیل خاصیت انعقادی که دارد منجر به کاهش بروز سکته می‌گردد و همین امر باعث شده است که خیلی از افراد به مصرف روزانه آن رو بیاورند.

اولين قرص شيميايى و دارويى مسکن توسط يك داروساز با تجربه آلماني به نام فليكس هوفمان اختراع شد كه بعدها با نام آسپرين شهرت يافت. فليكس هوفمان كه تحصيلات خود را در رشته شيمي به پايان رسانيده بود و يك كارگاه بزرگ داروسازي داشت.اين قرص را در 27 ژانويه 1900م براي تسكين دردهاي كوچك و عوارض ساده درست كرد.مصرف آسپرين در سال‏هاي بعد به دليل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسيار فراوان شد و همگان از آن استفاده مي‏كردند. اما طي تحقيقات اخير، اثرات سوء آن نيز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصيه نمي‏شود.

آسپرین که به نام استیل سالیسیلیک اسید ای آ.اِس.آ نیز شناخته شده است، متعلق به خانواده ای از داروها به نام سالیسیلاتها است. سالیسیلات به جزء فعال موجود در این دارو اشاره دارد. مقادیر پایین آسپرین و سایر سالیسیلاتها به بهبود سردردها، درد خفیف کمک می کند. مقادیر بالاتری از این دارو که به طور منظم در طول مدتی از زمان مصرف شود، به بهبود درد، گرما، قرمزی و تورم ناشی از التهاب بسیاری از انواع آرتریت و بیماری های وابسته به آن، کمک می کند. نظارت دقیق پزشک و داروسازتان منجر به این می شود که شما حداکثر منفعت و کمترین عوارض جانبی را از دارویتان بدست آورید.

همه  قرص های آسپرین یا سالیسیلات مانند هم نیستند. آسپرین عمومی یا بدون اسم خاص معمولاً کمترین قیمت را دارد. اقتصادی ترین راه برای خریدن، آسپرین ساده به صورت خریدن قوطی های محتوی 1000 قرص است. اگرچه قبل از خریدن مقادیر بالایی از آسپرین ساده باید مطمئن شوید که معده  شما می تواند آن را تحمل کند. اشکال متعددی از سالیسیلات ها به منظور استفاده در مقادیر مناسب و برای پیشگیری از بروز آزردگی معده ساخته شده است.

درباره عوارض احتمالی این دارو بدانید

مصرف آسپرین در کنار فواید آن برای بیماران قلبی عوارض جانبی و خطراتی را نیز به دنبال دارد. اگر پزشک معالجتان برای شما مصرف روزانه این دارو را تجویز کرده است نباید آن را همزمان با مکمل های غذایی، داروها و حتی گیاهانی که سبب رقیق شدن خون و کاهش قدرت چسبندگی پلاکت‌ها می‌شوند استفاده کنید (مثل: شیرین بیان ، امگا۳ ، ویتامین E) زیرا احتمال خونریزی داخلی افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که مصرف این دارو برای افراد سالم توصیه نمی‌شود و سبب افزایش سلامت و یا طول عمر آن‌ها نمی‌گردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا