چالش‌های عجیب و غریب دنیای اینترنت

موضوعاتی از این دست مانند چالش نهنگ آبی، چالش خوردن مواد شوینده، حاشیه‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پا شد و بر دخالت هکرهای روسی و انتشار اخبار نادرست و جعلی و تغییر در نتیجه انتخابات دلالت داشت و … رویکرد جدیدی نسبت به موضوع وب را در جهان و به‌طورکلی ایجاد کرده است. هرچند که انتشار آزادانه محتوا در اکثر کشورهای جهان امری طبیعی و بی‌مانع است، اما از طرف دیگر کار به جایی رسیده است که راستی‌آزمایی و بی‌خطربودن مطالب منتشرشده نیز دیگر ضروری به نظر می‌رسد.

به این معنی که هرچند نمی‌شود از ابتدای امر از انتشار محتوای فضای مجازی جلوگیری کرد، اما حتماً باید راه‌هایی برای توقف نمونه‌های آسیب‌رسان و جعلی وجود داشته باشد. در حال حاضر فیس‌بوک به دنبال روش‌هایی برای اجرای این هدف است و قصد دارد با راستی‌آزمایی اخبار و جلوگیری از انتشار اخبار ناصحیح، بر محتوای فضای این شبکه نظارت داشته باشد.

به تبع آن دیگر شبکه‌های اجتماعی هم در آینده برای آن که از تیغ سانسور و توقیف در امان بمانند، وادار خواهند شد که با نظارت بر محتوای خود از انتشار مواردی که به‌وضوح برای سلامت و جان کاربران مضر است و یا به‌کلی جعلی است، جلوگیری کنند.

آسیب‌های اجتماعی نیز تهدید دیگری است که بعد از خطرات جانی و روانی، از محتوای برخی مطالب موجود در فضای مجازی دامنگیر افراد یک جامعه می‌شود. رواج چالش‌های مبتذل و بی‌مایه‌ای که هرچند خطر جانی ندارند و سلامت کاربران را به خطر نمی‌اندازند، اما با تشویق شرکت‌کنندگان به دعوت افراد بیشتر، تنزل سطح فرهنگ و سلیقه عمومی را در درازمدت به همراه دارند. این عمومیت حتی گاه تا جایی به وجود می‌آید که طیف افراد فرهنگی و فرهیخته جوامع را نیز دچار ابتذال و سطحیت خود می‌کند.

اکنون و درپی به راه افتادن چالش «تایدپاد» در یوتیوب، که ظاهراً جنبه سرگرمی و بازی دارد اما درعمل جان بسیاری از نوجوانان را به خطر انداخته، شبکه توئیتر نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مطالب مرتبط با این مضمون را حذف می‌کند. در همین راستا سازمان‌های بهداشتی و پزشکان نیز نسبت به این چالش هشدار جدی داده‌اند و آن را بیشتر از یک رفتار عجیب و غریب توصیف کرده‌اند. رفتاری که می‌تواند خطر مرگ نوجوانان را به همراه داشته باشد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا