آیا جشنواره فارابی باعث رشد و بالندگی علوم انسانی شده است؟

مجله علوم انسانی «زاویه» با اجرای عبدالله صلواتی امشب (۲۷ دی ماه) با حضور سه کارشناس به بررسی جشنواره فارابی و تاثیر آن بر رشد علوم انسانی اختصاص یافته است.

دکتر علی اکبر علیخانی، دکتر حسین سراج زاده و دکتر حسین میرزایی سه کارشناسی هستند که در این زمینه به گفتگو و مناظره می‌پردازند.

نهمین جشنوارۀ فارابی در قلمروی علوم انسانی، امسال برگزار شد و از ۴۲ نفر در رشته‌های مختلفی مانند تاریخ و جغرافیا، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، علوم سیاسی، فقه و اصول، علوم قرآنی، هنر، انقلاب اسلامی، علوم اجتماعی، روانشناسی، و اخلاق و ادیان تقدیر شد.

اکنون پرسش این است که آیا این جشنواره طی یک دهه فعالیت، خاستگاهِ جنبش و جریانی در تقویت علوم انسانی در جامعه و حل مسائل کشور شده است؟

در زاویۀ این هفته خواهیم دید که جشنوارۀ فارابی چه گره‌هایی را باز کرده و چه گشایش‌هایی در حیات علمی و اجتماعی ما پدید آورده است. آیا اهالی علوم انسانی اهمیت انسان و حساسیت سرمایۀ اجتماعی را برای سیاست‌مداران ما به صورت دغدغه و دلشوره درآوردند؟ آیا جشنواره فارابی توانسته موجبات حضور فعال اهالی علوم انسانی در عرصۀ کمک‌های علمی به مدیریت‌ کشور را فراهم کند؟ آیا اهالی علوم انسانی ما دلشوره سلامت و حراست فرهنگی جامعه را دارند تا از سانچی ها و پلاسکوها و معدن یورت ها بکاهند یا راه تکرارشان را ببندند؟

«زاویه» به تهیه‌کنندگی حسین مروی تنها برنامه تخصصی تلویزیون در حوزه علوم انسانی است که به صورت مناظره‌ برگزار می‌شود و توانسته با ارائه مناظره‌های جذاب مباحث علوم انسانی و تضارب آرا، تعاملی چندسویه ایجاد کند.

«زاویه» کاری است از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما که به صورت هفتگی چهارشنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ بازپخش می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا