پیشگیری و درمان مشکلات کلیوی با گیاهان دارویی

بيماري‌­هاي مزمن كليه یا CKD ها، در حال حاضر به يک معضل و تهديد بهداشت جهاني مبدل شده‌­اند و باعث بروز آسیب کلی به بدن می­‌شوند. شيوع بالاي 17 درصدي اين بيماري در جهان و همراهي آن با بيماري­‌هاي مهلک قلبي عروقي و درنهایت هزينه­‌هاي فوق­‌العاده بالاي مراقبت و درمان اين بيماران از عوامل مهمی هستند که این تهديد را شکل می‌دهند.

در ايران نيز بيش از 4000 نفر در سال به ليست بيماران مبتلابه CKD اضافه مي­‌شوند. در طب رايج، روش­‌هاي كنترل اين اختلالات و درمان­‌هاي موجود در بسياري از موارد ناكافي به نظر مي­‌رسند. لذا با توجه به اقبال روزافزون جامعه به استفاده از طب­‌هاي سنتي و مكمل، مي‌­توان از پتانسيل طب سنتي ايران و گیاهان دارویی معرفی‌شده در آن برای انجام پژوهش­‌هایی به‌منظور يافتن راهكارهاي درماني مؤثرتر بهره برد.

با توجه به اقبال روزافزون جامعه به استفاده از طب­‌هاي سنتي و مكمل، مي‌­توان از پتانسيل طب سنتي ايران و گیاهان دارویی معرفی‌شده در آن برای انجام پژوهش­‌هایی به‌منظور يافتن راهكارهاي درماني مؤثرتر برای پیشگیری یا درمان مشکلات کلیوی بهره برد.

ازاین‌رو محققین دانشگاه علوم پزشکی بابل به بررسی شش كتاب داروشناسي مرجع طب سنتي از دوره‌­هاي مختلف تاريخي و كليدواژه­‌هاي مرتبط با «ضعف و هزال كليه» پرداختند. اين كار در ده مرحله يافتن كليدواژه، يافتن مفرده، جستجو در منابع، تهيه ليست واحد، يافتن مترادفات، دسته‌­بندي، بازبيني، خروج مفردات از تركيبات، جمع­‌بندي، نمره دهی و مرتب­‌سازي انجام شد.

در این پژوهش، از مجموع 207 مفرده دارويي يافت شده در شش كتاب مرجع موردبررسی، 14 گیاه دارویی برای درمان ضعف كليه و 15 گیاه دارویی نیز برای پیشگیری و درمان هزال كليه (آتروفي) شناسایی شدند.

بر این اساس خشخاش، كهربا و لك جزو مفردات گياهي پرتكرار در درمان ضعف و انجير، موز و فندق جزو مفردات گياهي پرتكرار براي پيشگيري و درمان آتروفي كليه­‌ها هستند.

نتایج مطالعه فوق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصلنامه «گیاهان دارویی» وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.

 

گزارش: آزاده داودی

منبع: کلنگی، ف و همکاران. 1396. مروري بر گياهان دارويي با اثر تقويت و محافظت كليوي در منابع طب سنتي ايران. فصلنامه گیاهان دارویی، 16(4): 31-21.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا