وجود تریبون‌های آزاد دانشجویی و جلسات نقد و بررسی

دکتر نیلی احمدآبادی در این جلسه ضمن اشاره به حوادث اخیر در کشور و ابراز تاسف از برخی هنجارشکنی‌ها و آسیب رسیدن به اموال عمومی، گفت: امروزه کشور با چالش‌های مهمی روبه‌رو است که به واقع باید نام ابر چالش را بر آن‌ها نهاد. دانشگاه در کنار تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص کشور باید به وظیفه دیگر خود که تعامل با جامعه و ارائه راه حل ابرچالش‌های موجود است، عمل کند.

رئیس دانشگاه تهران با تصریح این نکته که می توان بسیاری از مشکلات را از قبل پیش بینی کرد و با کمترین هزینه آن‌ها را حل کرد، افزود: بخش عمده‌ای از رخدادها با پیش نشانگرهایی روبه‌رو هستند. دانشگاه به دلیل داشتن توان علمی قابل توجه می‌تواند پیشنهاداتی عملی را به سازمان و دستگاه‌های اجرایی بدهد. امروز کشور با مسائلی چون کم آبی، ریزگردها، مشکلات اقتصادی، بیکاری و دیگر مسائل از این دست درگیر است. دانشگاه تهران مصمم است دستگاه‌های مربوط را در فائق آمدن به این مشکلات کمک کند.

دکتر نیلی احمدآبادی لزوم یافتن الگویی را که در قالب آن دانشگاه بتواند نقطه نظرات و پیشنهادات استادان را در رابطه با موضوعات مختلف جمع آوری کرده و آن‌ها را به دیگر سازمان‌ها پیشنهاد دهد، مورد تاکید قرار داد و گفت: در موضوع زلزله اخیر کرمانشاه ما با تشکیل جلساتی تخصصی با حضور اعضای هیئت علمی برجسته دانشگاه در حوزه‌های مختلف فنی، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، روانشناسی و معماری، ایده‌های ارزنده‌ای برای ارائه به سازمان‌های مربوط جمع آوری کردیم. همین الگو باید برای دیگر مسائل نیز انجام گیرد.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، حوادث اخیر در کشور و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: هرچند در این حوادث دانشگاه کانون اتفاقات نبود و رخدادها در سطح جامعه شروع شد و گسترش یافت، اما طبیعتا آسیب‌هایی نیز متوجه دانشگاه شد. به‌ویژه دستگیر شدن تعدادی از دانشجویان ما نکته تاسف برانگیزی است که دانشگاه به طور جدی در حال پیگیری این موضوع است و با کمک مراجع مربوط انشاء الله ظرف چند روز آینده تعداد قابل توجهی از آن‌ها آزاد خواهند شد.

رئیس شورای فرهنگی دانشگاه ضمن تشکر از شیوه برخورد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی – خصوصا بسیج و انجمن اسلامی دانشجویان – با این موضوع و اهتمام آن‌ها برای آرامش بخشی به محیط دانشگاه، تصریح کرد: اینکه دانشجویان نسبت به مسائل اجتماعی عکس العمل نشان دهند، امر پسندیده‌ای است. ما خود نیز در برنامه سوم توسعه دانشگاه ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به عنوان یک رکن پذیرفته‌ایم اما، انتقاد و اعتراض در دانشگاه باید بر محور عقلانیت، شأن دانشگاهی و توجه به حفظ اصول و ارزش‌های اجتماعی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر این نکته که مدیریت دانشگاه در تعامل کامل با نهادهای مربوط و خانواده‌های دانشجویان بازداشت شده است، از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری آزادی این دانشجویان خبر داد و گفت: باید همه کمک کنیم تا دانشجویانی که دارای شاکیان خصوصی نیستند و نقشی در اغتشاشات نداشته‌اند به زودی به دانشگاه بازگشته و خصوصا بتوانند فصل امتحانات را در دانشکده‌های محل تحصیل خود حضور داشته باشند. خوشبختانه تا کنون تعدادی از دانشجویان آزاد شده‌اند و مسئولین ذیربط قول داده‌اند تا پایان این هفته بخش قابل توجه دیگری از آنان آزاد شوند.

دکتر نیلی احمدآبادی وجود آرامش در دانشگاه را اصلی مهم در حل مشکلات موجود دانست و بر لزوم وجود تریبون‌های آزاد دانشجویی و جلسات نقد و بررسی و مناظرات بین دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در رابطه با حوادث اخیر مطرح کرده و پیشنهاداتی را برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر دانشگاه در این قبیل رخدادها، خصوصا با استفاده از ظرفیت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، شورای فرهنگی این دانشگاه با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وسایر اعضای این شورا برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا