این سیب بهشتی نیست

تلفن‌های همراه هوشمند از مهم‌ترین محصولات دیجیتالی دنیای مدرن ما به حساب می‌آیند.با این شرایط انتظار می‌رود که شرکت‌ها به مشتریانی که آن‌ها را ثروتمند کرده‌اند احترام زیادی بگذارند ولی در عمل شرکت‌هایی مانند اپل اثبات کرده‌اند که مشتریان برای آن‌ها به‌شدت بی‌اهمیت هستند و احترام به مخاطب برای آن‌ها معنی ندارند.

به‌تازگی رسوایی جدید شرکت اپل به رسانه‌ها راه یافته است. بر اساس این رسوایی مشخص شده است که این شرکت برای افزایش فروش مدل‌های جدید خود، مدل‌های قدیمی‌تر را به‌عمد کند می‌کند.این امر با عذرخواهی رسمی اپل روبرو شده است ولی با نگاهی به واقعیت ماجرا  می‌بینیم که بحران عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

شرکت‌هایی مانند سامسونگ به‌سرعت بیانیه‌های خود را صادر کرده و اعلام کرده‌اند که  این کار را انجام نمی‌دهند ولی این امر از آن‌ها قدیس نمی‌سازد. همه ما یخچال‌هایی را در خانه مادربزرگ‌هایمان دیده‌ایم که برای چند دهه به‌خوبی به کار کردن ادامه داده‌اند. با این وجود مدل‌های مدرن بعد از چهار تا پنج سال کاملا کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند.دلیل این امر رویکرد بی‌شرمانه شرکت‌های مختلف است. آن‌ها محصولات خود را به نحوی می‌سازند که زود کارایی خود را از دست بدهند و مردم مجبور به خرید محصولات جدید شوند.

این رویکرد بی‌شرمانه می‌تواند موجب شود تا بسیاری از ما به‌صورت منظم مجبور به خرید محصولات جدید باشیم. این رویکرد بی‌شرمانه روزبه‌روز بدتر می‌شود و عمر مفید محصولات به‌صورت کاملا خجالت‌آوری کمتر و کمتر می‌شود. به همین دلیل نیز سوال مهم این است که آیا خرید یک تلفن همراه 1000 دلاری برای مدت‌زمان دو تا سه سال، امری عاقلانه به حساب می‌آید یا خیر؟ این سوال برای تمام ابزارهای مدرن قابل تکرار است و پاسخ به آن رویکرد شما به زندگی را مشخص خواهد ساخت.

درمجموع باید گفت که دنیای ما نیاز به بازنگری دارد و ساختار سرمایه‌داری بیش‌ازحد بر روی اعتیاد ما به خرید حساب بازکرده است. در این میان ما هستیم که می‌توانیم عادت‌های نادرست خود را تغییر بدهیم و اگر این کار را انجام ندهیم، آینده شیرینی در انتظار ما نخواهد بود و به سطحی جدید و غیرقابل‌کنترل از مصرف‌کننده بودن انتقال خواهیم یافت.

احمد محمد حسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا