درد گوش می تواند علامت سرطان باشد

سرطان گوش یکی از سرطان های کمتر شناخته شده است که معمولا در بخش بیرونی گوش و پوست آن دیده می شود. هرچند سرطان گوش می تواند در هر سه قسمت مختلف این عضو یعنی گوش میانی، گوش بیرونی و گوش داخلی رخ دهد اما باید این موضوع را در نظر داشت که نحوه درمان و شانس بهبودی در این سرطان نادر بستگی مستقیم با محل قرار گرفتن توده سرطانی دارد.

مهمترین نشانه سرطان گوش، دردهای گوش برای مدت زمان بیشتر از 4 هفته است که طی این مدت درمان نشده و اقدامات داروئی برای حل آن مفید واقع نشوند. در بخش های بیرونی گوش این عارضه می تواند به شکل یک توده صورتی رنگ با پوششی سخت و فلس مانند باشد.

مهمترین نشانه سرطان گوش، دردهای گوش برای مدت زمان بیشتر از 4 هفته است که طی این مدت درمان نشده و اقدامات داروئی برای حل آن مفید واقع نشوند. در بخش های بیرونی گوش این عارضه می تواند به شکل یک توده صورتی رنگ با پوششی سخت و فلس مانند باشد. این پوشش معمولا با تماس کوچکی خونریزی می کند اما اگر توده سرطانی در گوش میانی قرار بگیرد، نشانه های اصلی آن کاهش سطح شنوائی و دردهای داخلی گوش است. در این حالت امکان مشاهده ترشحاتی از داخل گوش که معمولا خون آلود هستند نیز وجود دارد.

نشانه های وجود تومور سرطانی در گوش داخلی نیز کاهش سطح شنوائی، سردرد، سرگیجه و شنیدن صدای وزوز است. در حال حاضر مهمترین و قابل اطمینان ترین روش شناسائی وجود سرطان در گوش، نمونه برداری از بافت مشکوک یا همان عمل بایوپسی است. البته این عمل برای تومورهای ایجاد شده در گوش داخلی ممکن نیست زیرا امکان دسترسی به این بخش ها بسیار دشوار است و احتمال آسیب رساندن به سایر بافت های مجاور غده وجود دارد. در این شرایط تصویر برداری ام آر آی یا سی تی اسکن به تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد.

رایج ترین روش های درمانی سرطان گوش عبارتند از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی که بر اساس شرایط بیمار و تشخیص پزشک معالج، اعمال می شوند.

جراحی های سرطان گوش می تواند شامل برداشتن بخش یا تمامی کانال، استخوان یا بافت های گوش داخلی یا میانی باشد. هر چند این جراحی معمولا منجر به بروز اختلال در شنوایی آن سمت شده و به همین دلیل تشخیص سریع و به موقع این سرطان می تواند بسیار حیاتی محسوب شود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا