دستاوردهای علمی شاخص 2018 کدامند؟

تنها چند روز تا آغاز سال جدید میلادی باقی مانده است. احتمالا در سال 2018 شاهد دستاوردهای علمی چشمگیری بوده و حتی بفهمیم که در جهان، تنها نیستیم.

کشفیات جدید در کائنات

بسیاری از داستان های علمی – تخیلی دهه های گذشته، مربوط به سیارات بیگانه ای بودند که بسیاری از آنها اکنون کشف شده اند. انقلاب در کشف سیارات فراخورشیدی درحالی روی داده که عمر زیادی از تلسکوپ های فضایی پرقدرت مانند تلسکوپ هابل و کپلر گذشته است.

پیش بینی می شود، با پرتاب نسل آینده رصدگرهای فضایی شامل تلسکوپ فضایی TESS ناسا در ماه مارس یا ژوئن 2018 و تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2019، درک انسان از فضا بطور قابل توجهی افزایش پیدا کند. این امر به یافتن سیارات فراخورشیدی با قابلیت میزبانی از حیات کمک خواهد کرد.

شاید هیجان انگیزترین برنامه سال جدید میلادی، تلسکوپ Event Horozon است که می تواند نخستین تصویر از یک سیاهچاله را تهیه کند.

همچنین انتظار داریم در سال 2018 از طریق به نتیجه رسیدن تلاش ها برای شناسایی سیاره نهم – فراتر از پلوتو – نقشه منظومه شمسی گسترده تر شود.

مقابله با تغییرات آب و هوایی

سیاره زمین درحال گرمتر شدن است و درکنار آن، شاهد رویدادهای آب و هوایی شدیدتری هستیم. اما 2018 می تواند سال ظهور راه حل های جدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.

ایده تله گرمایی دی اکسید کربن از هوا و استفاده از آن برای تولید کامپوزیت های کربن، احتمالا از طرح مفهومی به نمونه تجاری تبدیل خواهد شد و شرکت هایی مانند Global Thermostat از سال 2018 فعالیت در این بخش را آغاز خواهد کرد.

رویکردهای بحث برانگیز تحت عنوان مهندسی ژئوماتیک (geoengineering) نیز در سال آینده با پیشرفت هایی مواجه خواهد شد. محققان هاروارد قصد دارند سال 2018، آزمایشی در مقیاس کوچک را آغاز و از طریق بالن های ارتفاع بالا، قطرات ریزی از مواد را در لایه بالای جو بریزند و نحوه انعکاس پرتوهای خورشید را بررسی کنند.

رابط های کاربری مغز- رایانه

در سال 2017، ایلان ماسک از یک شرکت فعال در حوزه رابط کاربری مغز- انسان حمایت کرد؛ فناوری که به انسان اجازه می دهد از طریق ذهن، با ماشی ارتباط برقرار کند. انتظار می رود که این فناوری در سال 2018 با پیشرفت مواجه شود.

رابط کاربری مغز- رایانه می تواند به عنوان یک ابزار توانبخشی، تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد دچار آسیب دیدگی و ناتوانی داشته باشد. ارتش آمریکا نیز با سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، بدنبال استفاده از این فناوری در کاربردهای نظامی است.

تکامل ویرایش ژن

روش های ویرایش ژن مانند کریسپر (CRISPR/Cas9) طی سال های اخیر با تحول مواجه شده اند. در سال 2018، پروژه ژنوم انگلیس، شامل تعیین توالی ژنوم 100 هزار بیمار به پایان خواهد رسید و درنتیجه، دیدگاه جدیدی برای درمان بیماری های نادر حاصل می شود.

در اروپا و آمریکا، نخستین آزمایش بالینی درمان مبتنی بر کریسپر در سال 2018 آغاز می شود. تلاش محققان در این آزمایش، مقابله با بیماری های مرگبار و در نهایت، تلاش برای مقابله با روند پیری است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: cnet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا