تهران، پایتخت پایداری جهان

35 سال از عمر تأسیس بنیاد جهانی انرژی می‌گذرد و 178 کشور جهان عضو آن هستند، اما در 18 سال اخیر این بنیاد با هدف توسعه اقتصادی و رویکرد ثروت‌آفرینی پایدار در کشورهای عضو خود، هرساله پروژه‌های سبز ارسالی از این کشورها را مورد داوری و ارزیابی قرار می‌دهد. این پروژه‌ها در شش بخش هوا، خاک، انرژی، آب، مسئولیت اجتماعی و پلاستیک به بنیاد جهانی انرژی ارسال می‌شوند و معمولاً تعداد آن‌ها در هر سال از مرز 11هزار پروژه می‌گذرد.

باتوجه به آن‌که در دنیا اقدامات خوبی در حوزه مصرف انرژی و حمایت از محیط‌زیست انجام شده است، بنیاد جهانی انرژی تصمیم بر آن گرفته تا با فراهم کردن بستر مناسب به شناسایی بهترین‌ و موفق‌ترین موارد در جهان بپردازد. به همین منظور مراسمی با عنوان «جایزه بنیاد جهانی انرژی» نیز در نظر گرفته شده که هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

تقدیر از بهترین پروژه‌های ارسالی به این بنیاد در دو سطح ملی (National Award) و بین‌المللی (International Award) انجام می‌گیرد و شامل حمایت مالی و معنوی است.

هدف اصلی بنیاد جهانی انرژی از این طرح، ارائه راهکارهای عملی برای حل معضلات زیست‌محیطی و انسانی است. معضلاتی مانند سرعت بالای تغییرات اقلیمی و به تبع آن بحران‌هایی مثل کمبود آب و غذا. این بنیاد با ارزیابی و داوری طرح‌ها و پروژه‌های دریافتی دست به انتخاب بهترین نمونه‌ها می‌زند و با حمایت از آن به اجرایی شدن پروژه در راستای ایجاد توسعه کمک می‌کند.

رئیس بنیاد جهانی انرژی در حاشیه برگزاری نخستین «اجلاس بین‌المللی شهر پایدار» به همراه «اجلاس جهانی آب»  که با همکاری بنیاد جهانی انرژی برگزار می شود، شهر تهران را به عنوان پایتخت پایداری جهان معرفی کرده است و دلیل آن را عمل‌گرایی و توجه همیشگی به این حوزه حتی در زمان شدیدترین تحریم‌های کشوری ذکر کرده است. لازم به ذکر است که جایزه سال 2015 بنیاد جهانی انرژی به شرکت فاضلاب تهران به دلیل تأثیرگذاری در فضای ملی و اهمیت جایگاه آن در حفاظت از محیط زیست انسانی و طبیعی اهدا شد. همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست دولت یازدهم، نخستین بانوی محیط‌زیستی جهان است که پس از «میخائیل‌گورباچف» و «آرنولد شوآرتزینگر» برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی شده است.

مفهوم پایداری شهری یا توسعه پایدار به معنای جذب، نگه‌داشت و توسعه منابع طبیعی و انسانی در شهرها است. این مفهوم متفاوت از تعریف مصطلح و مرسوم از رفاه اقتصادی است. در حقیقت توسعه پایدار شهری، به معنای شکلی از توسعه امروزی است که در آن بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه اقتصادی با کمک بهره‌برداری منطقی از منابع زیست‌محیطی و پایدار به دست می‌آید. به عبارتی دیگر در تعریف پایداری شهری باید گفت، شهر پایدار شهری است که به نحوی برنامه‌ریزی شده باشد که جامعه شهری ساکن در آن قادر باشد بدون تهدید نیازهای نسل‌های آینده، نیازهای جامعه شهری کنونی را برطرف کند.

اهداف اساسی مبتنی بر مفهوم توسعه پایدار عبارتند از:

*تجدید حیات رشد اقتصادی

*تغییر کیفیت رشد اقتصادی

*برآورده ساختن نیازهای ضروری اولیه

*اطمینان از سطح پایداری جمعیت

*حفاظت از منابع طبیعی و ارتقاء منابع

*جهت‌گیری مجدد دانش فنی (دانش بومی)

*حفظ محیط زیست و تصمیم‌گیری اقتصادی

*جهت‌گیری مجدد روابط اقتصادی و بین‌المللی

*اقدام در جهت مشارکتی ساختن توسعه

رسیدن به یک شهر پایدار همان هدفی است که تاکنون 45 کشور جهان مدل آن را در ابعاد متنوع اجرا کرده‌اند و بنیاد جهانی انرژی در راستای مراسم جایزه ویژه این بنیاد به تقدیر از کشورهایی می‌پردازد که با پروژه‌های ارسالی خود در سطح محلی، ملی و جهانی به دنبال حفظ منابعی مثل انرژی هستند و یا استفاده از منابع تجدیدپذیر و غیرمضر را ترویج می‌کنند.

گفتنی است که «نخستین اجلاس بین‌المللی شهر پایدار به همراه اجلاس جهانی آب» در روزهای 25 و 26 دی‌ماه سال جاری (15 و 16 ژانویه 2018)  با همکاری بنیاد جهانی انرژی، در تهران برگزار خواهد شد. تمرکز اصلی این اجلاس بر موضوع آب و چالشی است که در حوزه آب در ایران وجود دارد.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا