نقاط ضعف دیوارهای برشی بتن آرمه در زلزله های اخیر

دیوار برشی، دیواری است که از قطعات مهاری (قطعات برشی) ساخته شده و وظیفه خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه را برعهده دارد. دیوار برشی برای مقابله با بارهای جانبی متداولی همچون بار باد و زلزله طراحی می‌ شود.

زلزله های 8.8 ریشتری شیلی و (2010) و 6.3 ریشتری نیوزلند (2011) نشان داد که علیرغم تحقیقات وسیع چندین ساله و بروزرسانی مستمر آیین نامه های طراحی، دیوارهای بتن آرمه جدیدالاحداث در این زلزله ها رفتار مناسبی از خود نشان نداده و حتی دچار گسیختگی شدند.

بسیاری از دیوارهای آسیب غیرمستطیلی یا قسمتی از هسته دیوار برشی بودند؛ در حالی که بسیاری از تحقیقات پیشین بر روی دیوارهای با مقطع مستطیلی تمرکز داشته است. شکل خرابی این دیوارها عمدتا به صورت گسیختگی فشاری و ناپایداری خارج صفحه دیوار بوده است که منشا آغاز تحقیقاتی در سرتاسر دنیا گردید.

پروفسور کاترین بیر (Katrin Beyer) استاد موسسه تحقیقاتی و دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوئیس (EPFL) و مسئول آزمایشگاه مهندسی زلزله و دینامیک سازه ها در EPFL، با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ، درخصوص نقاط ضعف دیوارهای برشی بتن آرمه در زلزله های اخیر سخنرانی کرد.

بیر در این نشست، به معرفی دو پروژه تحقیقاتی درحال انجام در EPFL پرداخت که هدف آن ها بررسی عملکرد لرزه ای و ضوابط طراحی هسته های دیوار برشی بتن آرمه بود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نقاط ضعف دیوارهای برشی بتن آرمه در زلزله های اخیر، نمونه هایی از آزمایش های انجام شده در این زمینه را تشریح کرد.

در حاشیه این مراسم دکتر حسین پرستش، رییس دانشکده فنی و مهندسی، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص این برنامه گفت: زلزله های با قدرت بالا و تخریب زیاد به علت عدم استحکام ساختمان ها، این زمینه را برای ما فراهم آورد که با همکاری دانشگاه های تهران و صنعتی شریف از ایشان دعوت کنیم تا از آزمایش ها و پژوهش هایی که انجام داده اند، بهره ببریم تا دورنمایی از فضای تحقیقاتی دانشگاه های خارج از کشور را در دانشگاه علم و فرهنگ را ترسیم کنیم، همچنین به دنبال این هستیم که در دعوت ها و مراسمات بعدی، همکاری هایی با مرکز تحقیقات لوزان سوییس داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که توسط پتانسیل هایی که در داخل دانشگاه وجود دارد و ارتباطاتی که با محققین خارج از کشور داریم از پتانسیل های موجود در دانشکده فنی و مهندسی به ویژه گروه عمران بیشتر استفاده کنیم.

 

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا