آغاز هفته روشن دلان

رفتار پدران و مادران به عنوان نزدیک ترین افراد به فرد نابینا، در رشد طبیعی استعدادها و بارور شدن آنان تأثیر مستقیم دارد. وقتی پدری و مادری که کودک نابینا دارند، رفتاری معمولی با کودک نابینای خود در پیش می گیرند، گویی که کودک نابینای آنها از هر لحاظ سالم است و از کودک خود هم رفتاری معمولی توقع دارند، در حقیقت زمینه و بستر مناسب را برای رشد و پرورش استعدادهای کودک فراهم می سازند؛ ولی در نقطه مقابل این والدین، پدران و مادرانی که با کودک خود به گونه ای رفتار می کنند که همواره نیاز به کمک و یاری دارد، تمامی دریچه های رشد و پیشرفت را بر او می بندند و مانع بزرگی در پرورش استعدادهای کودک خود ایجاد می کنند. تاریخ، انسان های بزرگی را سراغ دارد که با وجود محروم بودن از نعمت بینایی، به مدارج عالی علمی و اخلاقی رسیده اند.

 

ورزش نابینایان
افراد نابینا، برای سازگاری با محیط و تسلط بر واکنش های درونی خویش، باید به فعالیت های پرورشی بپردازند. بدون شک، علت و زمان بروز نابینایی، در انتخاب نوع ورزش و چگونگی انجام دادن آن نقش مهمی دارد. با ایجاد انگیزه در افرادی که در بزرگ سالی مبتلا به نابینایی شده اند، می توان توانایی استفاده از تجربه های دوران بینایی را در آنان تقویت کرد یا افزایش داد. هدف از پرداختن به ورزش برای نابینایان، از یکسو دست یابی به سلامت جسمانی و غلبه بر فشارهای روانی و از سوی دیگر، معرفی مهارت ها و توانایی های آنها به جامعه است. به منظور ایجاد رقابت بین ورزشکاران نابینا با دیگر ورزشکاران و بهره مندی از فرصت های برابر، باید محدودیت های آنان در نظر گرفته شده و در مقررات عمومی ورزشی، تغییراتی ایجاد یا اصولی به آنها افزوده شود.
 
خدمات توان بخشی به نابینایان
افراد مبتلا به اختلال های جسمی و روانی، در دسترسی به آموزش، کارآموزی و استخدام، با چالش های چشم گیری مواجه اند. خدمات توان بخشی نابینایان، برای افرادی با درجات مختلفی از معلولیت بینایی، اعم از افرادی که نمی توانند حروف چاپی معمولی را بخوانند تا نابینایان مطلق، خدماتی را فراهم می آورد. این خدمات، براساس این فرض که فرد نابینا یا مبتلا به اختلال های بینایی، با تدارکات مناسب و انطباق منطقی، خواهد توانست در خانه، جامعه، محیط های آموزشی و شغلی، به بیشترین توان خود دست یابد، مهیا می گردد. از شمار اهداف توان بخشی نابینایان، آشنایی و هماهنگی فرد با معلولیت خود و شناخت محدودیت های ناشی از آن است.
 
خدمات توان بخشی زندگی مستقل
خدمات توان بخشی زندگی مستقل برای افراد نابینا، باید به گونه ای فراهم شود تا بتوانند در خانه و جامعه، واکنش مستقلی داشته باشند. این خدمات، شامل آموزش شیوه های جای گزین در فعالیت های زندگی روزمره، خانه داری و مهارت های ارتباطی با استفاده از وسایلی است که بین این افراد بیشترین کاربرد را دارد. مهارت های زندگی روزمره که برای استقلال و احساس ارزشمند بودن خود اساسی اند، قسمت وسیعی از فعالیت ها را در برمی گیرند. آموزش مهارت های زندگی روزمره، همچون لباس پوشیدن و آراستگی، رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه، استفاده از تلفن، مهارت های خواندن، جهت یابی در محیط های مختف، استفاده از رایانه و…، فرد نابینا را توانمند می سازد تا زندگی ای معمولی، همچون زندگی هم سالان بینای خود داشته باشد.
 
اشتغال نابینایان
اشتغال، دشوارترین بخش توان بخشی به افراد نابیناست. طراحی برنامه ای آرمانی و مفید برای همکاری و هماهنگی تمام مؤسسه های دولتی، بخش خصوصی، دست اندرکار خدمات توان بخشی مراکز خدمات اشتغال و همچنین کارفرمایان، تشکیلات کارگری و دیگر سازمان های ویژه افراد معلول، ضروری و اجتناب ناپذیر است. با دریافت آموزش های لازم، دست یابی به اشتغال برای افرادی که مقداری حافظه دیداری دارند، بسیار ساده تر است، ولی ورود به بازار کار برای نابینایان مادرزاد، با پیچیدگی های بیشتری همراه خواهد بود و به توجه و برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد.
تقویت اعتماد به نفس نابینایان
مهم ترین مسئله در مورد نابینایان آن است که خود را به خوبی و به طور کامل باور کنند. در این مورد، تشویق، انتقاد، یا انتظار رعایت اخلاق و رفتار و نظم و ترتیب از فرد نابینا، باید به طور عادی و همانند دیگر هم سالان او باشد. از این رو، همواره باید از مقایسه نابینا با دیگر هم سالان بینایش برای ارفاق و تخفیف های نا به جا به او پرهیز کرد ؛ چرا که این روش، خود باعث تقویت ناتوانی نابینا می گردد. تشویق فرد نابینا به شرکت در فعالیت های مختلف اجتماعی و تفریحی، باعث تقویت اعتماد به نفس او می شود و به او می آموزد که تفاوت چندانی با فرد بینا ندارد و با کمی تلاش و همت و صبر و استقامت، می تواند یک زندگی سرشار از موفقیت داشته باشد.
نقش تغذیه در پیش گیری از نابینایی
با افزایش سن، اجزایی از بدن که در فرایند بینایی دخالت دارند، فرسوده و ناتوان می شوند و چشم ها را در قبال برخی از اختلال های جدّی و ناتوان کننده، همچون آب مروارید آسیب پذیر می سازند. مکمل های غذایی، افزون بر کم کردن خطر ابتلا به بیماری های چشمی، در برخی موارد، زمینه را برای بهبود آسیب های ناشی از بیماری فراهم می کند. پژوهشگران معتقدند که امروزه راه هایی برای پیش گیری از فرسایش و از کار افتادگی اجزای چشم و سالم و قوی نگه داشتن آن ها به مدت صد سال یا بیشتر وجود دارد.
 
تشخیص نابینایی
والدین، اولین کسانی هستند که مشکلات حسی کودکان خود را شناسایی می کنند. آنها ممکن است احساس کند که در چشمان کودک یا طرز نگاه کردن او مشکل وجود دارد. معلولیت های شدید بینایی، در روزها و هفته های نخست زندگی کودک قابل تشخیص است، ولی بعضی از معلولیت های خفیف بینایی، ممکن است تا پیش از ورود کودک به مدرسه مشخص نشود. از این رو، قرار گرفتن در معرض فعالیت های گوناگون مانند خواندن و نوشتن، می تواند نشانه های نقایص بینایی را آشکار کند. نگرانی های مربوط به مشکلات بینایی کودک، باید در درجه اول با والدین در میان گذاشته شود تا زمینه ارجاع به پزشک خانواده، مربی بهداشت مدرسه یا بینایی سنج فراهم گردد.
 
 
منبع:حوزه
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا