کشف فسیل اجداد اولیه پستانداران در انگلیس

این فسیل ها در میان صخره های خلیج دورلستون (Durlston Bay) در منطقه دورست واقع در جنوب انگلیس توسط یک دانشجو کشف شدند. فسیل دندان ها از نوعی هستند که پیش از این، در سنگ هایی با این قدمت مشاهده نشده بودند.

دکتر استیو سویتمان (Steve Sweetman) از دانشگاه پورتسموث که این دندان های باستانی را مورد بررسی قرار داده است، گفت: در این منطقه، دندان های باستانی شبیه دندان حشره خوار (shrew) کشف کرده ایم که به نظر می رسد متعلق به اجداد اولیه پستانداران (از جمله انسان) باشند.

قدمت این فسیل ها به 145 میلیون سال قبل باز می گردد و این نمونه ها، نخستین فسیل پستانداران متعلق به خطی هستند که به انسان ختم می شوند.  

سویتمان افزود: قطعا این یک شاهکار است که شما زیستگاه خود را با دایناسورهای شکارچی به اشتراک بگذارید.

این پستاندار، موجودی کوچک و خزدار بوده که احتمالا هنگام شب ظاهر شده و از حشرات تغذیه می کرد. دندان های این پستاندار بسیار پیشرفته بوده که امکان خرد و قطعه کردن غذا را فراهم می کرد.

یکی از گونه های جدید Durlstotherium newmani و گونه دوم، برای گرامیداشت یاد پل انسوم، دیرینه شناس محلی، به نام Dulstodon ensomi نامگذاری شده است.

پروفسور دیو مارتیل (Dave Martill) محقق ناظر این پروژه نیز تأکید کرد: ساحل ژوراسیک (Jurassic Coast) همیشه مملو از اسرار تازه ای است و معتقدم، در آینده شاهد کشفیات مشابهی در این منطقه خواهیم بود.

همچنین، قدمت کشفیات اخیر فسیل در چین متعلق به پستانداران اولیه، 160 میلیون سال تخمین زده می شود. نتایج یک مطالعه جداگانه نشان می دهد، پستانداران اولیه، موجودات شبانه ای بودند که پس از مرگ دایناسورها، به زندگی در روز روی آوردند.

نتایج کشفیات اخیر در جنوب انگلیس و چین می تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از پستانداران، امروزه زندگی شبانه ای را در پیش گرفته اند.

نتایج این کشف در مجله Nature Ecology and Evolution  منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا