روز جهانی اوریگامی

اوریگامی باستانی برای اولین بار در در ژاپن شروع شد و 100سال بعد در اروپا گفته شد. یک آموزگار آلمانی به نام فریدریک فریبل این کار را با اشکال ساده ریاضی و تا کردن کاغذ شروع به آموزش کودکان کرد.

هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است و تمام مدلهای کاغذ و تا را دربردارد، حتی آنهایی که ژاپنی نیستند.

اوریگامی فقط از تعداد کمی از تاهای گوناگون استفاده می‌کند، ولی همین تاها می‌توانند به روش‌های گوناگونی ترکیب شوند تا طرحهای متفاوتی ایجاد کنند.به طور کلی، این طرحها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ ادامه می‌یابد. اوریگامی روش ارائه اشکال است، که عمدتا با خم کردن ماده مورد استفاده کاغذ حاصل می‌شود.

کاربرد اوریگامی در کیهان شناسی

سال‌ها دانشمندان از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی در کنار یکدیگر بهره برده‌اند، زیرا راکت‌ها قادر نیستند تلسکوپ‌های فضایی با سایز تلسکوپ‌های زمینی را به فضا پرتاب کنند. راه حل جدید یافته شده، fold کردن تلسکوپ فضایی و پرتاب آن به فضا است. “Eyeglass تلسکوپ ساخته شده به این“ روش است. کشتی‌های فضایی نیز هم اکنون به همین روش تا شده، به فضا پرتاب می‌شوند.

کاربرد اوریگامی در ریاضیات

رابطکهٔ عمیق و تنگاتنگ ریاضیات و اوریگامی انکار ناپذیر است، اما به عنوان مثال به حل مسئله سکه قسمت کردن زاویه در اینجا اشاره می‌کنیم، که سال‌ها ذهن‌ها را درگیر کرده بود و بالاخره بیست سال پیش با روش اوریگامی حل شد.

کاربرد اوریگامی در بیولوژی

Folding پروتئین‌ها و DNA، بحثی است که امروزه بسیار بر روی آن کار می‌شود و تاکنون پروتئین‌های بسیاری با تا کردن ساخته شده‌اند.

کاربرد اوریگامی در مهندسی

یکی از هزاران کاربرد اوریگامی، استفاده از آن در ساخت air bag اتومبیل است، که باید نهایت ظرافت و دقت در ساخت آن لحاظ شود.

کاربرد اوریگامی در زندگی روزمره

Origami Folding نقشه‌های جغرافیایی یا مثلاً نقشه سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اوریگامی می‌توان به عنوان مثال تمام قسمت‌های یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد.