ارائه گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز تا سال 97

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مدیر پروژه تدوین گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز 1404 با بیان اینکه اواخر امسال و یا اوایل سال آینده گزارش را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه خواهیم کرد، گفت: هدف ما از تهیه این گزارش فقط جمع‌آوری اطلاعات به صرف اطلاعات و برای نشان دادن وضعیت کشور نیست، بلکه هدف ما تصحیح عملکرد سیاست‌گذاری‌ها است.

نقی عسگری در خصوص طرح "تدوین گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران"، اظهار کرد: این طرح در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و گزارش اولیه از طرح شامل شاخص‌ها و مدل سنجش اواخر امسال و یا اوایل سال آینده به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان کارفرما، ارائه خواهد شد.

مدیر پروژه تدوین گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران، افزود: سپس 3 ماه بعد از ارائه گزارش، قابل احصا بودن و نبودن شاخص‌ها را در دستگاه‌های مختلف کشور می‌سنجیم و در مرحله نهایی (5 ماه بعد از مرحله دوم) گزارش تکمیلی را تهیه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر پایه اطلاعات سال 96 گزارش ملی را تهیه می‌کنیم، گفت: بر اساس سند چشم‌انداز، برخی از حوزه‌ها شاخص‌سازی و برخی از حوزه‌ها شاخص‌سازی نشده است، از این رو لازم است که در ابتدا برای حوزه‌های مختلف شاخص‌سازی شود.

عسگری با اشاره به اینکه این شاخص‌سازی‌ها هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد: اگر مبنا را اسناد بالادستی قرار دهیم، سندی که از طریق دبیرخانه مجمع تشخیص تهیه شده، دارای 8 حوزه شامل اقتصادی، عدالت و رفاه اجتماعی، علم و فناوری، زیرساختی و زیست محیطی، حکمرانی، فرهنگی، سیاست خارجی و امور بین‌الملل و امور حقوقی و قضایی است.

عضو هیات‌علمی گروه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، افزود: منتهی پیش‌بینی می‌شود برخی از این حوزه‌ها به دو قسمت تقسیم و به این ترتیب به تعداد حوزه‌ها افزوده شود. به عنوان مثال ممکن است برای حوزه علم و فناوری بحث آموزش نیز افزوده شود.

وی اظهار کرد: همچنین نام 25 کشور در سند چشم‌انداز به عنوان رقبای منطقه‌ای ما ذکر شده است که باید وضعیت و رتبه این کشورها را در حوزه‌های مختلف بر مبنای شاخص‌های مدنظر بسنجیم و با کشور خودمان مقایسه کنیم.

عسگری با بیان اینکه ممکن است برخی از شاخص‌ها فراتر از دستگاه خاصی باشند، گفت: هدف ما تصحیح عملکرد سیاست‌گذاری‌ها است. به عنوان مثال وضعیت و رتبه کشورهای دیگر را در حوزه علم و فناوری می‌سنجیم و با جمع‌آوری اطلاعات، بگوییم که برای بهبود وضعیت و رتبه کشور در حوزه علم و فناروی چه کارهایی باید انجام داد و چه کارهایی نباید انجام داد.

مدیر پروژه تدوین گزارش ملی پایش سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هدف ما از تهیه این گزارش فقط جمع‌آوری اطلاعات به صرف اطلاعات و برای نشان دادن وضعیت نیست، بلکه ما به دنبال این هستیم که با تهیه این گزارش بایدها و نبایدهای پیاده‌سازی اهداف و شاخص‌ها را مشخص کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چشم‌انداز داشتن به مفهوم تعیین مقصد است، گفت: اگر مقصد تعیین نشود، قطعا نمی‌توان مسیر مورد نظر برای پیشرفت را به خوبی طی کرد. اگر بگوییم زمان چشم‌انداز به تاخیر افتاده و الان نباید بررسی شود، خطا کرده‌ایم؛ چراکه اگردر زمان حاضر نیز سند چشم انداز 1404 را بررسی نکنیم، این سند در سال 1414 پیاده‌سازی می‌شود.

این پروژه به صورت تیمی متشکل از دکتر عسگری، دکتر ابراهیم حاجیانی و دکتر امین‌اسماعیلی از اعضای جهاد دانشگاهی مدیریت می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا