فریب سیستم های امنیتی با هوش مصنوعی

قطعا در هنگام انجام فعالیت های اینترنتی و ثبت نام در سایت های مختلف با سیستمی موسوم به کپچا (Captcha) رو به رو شده اید که در آن از شما به عنوان کاربر در خواست می شود متنی مخدوش را خوانده یا حاصل یک عبارت ساده ریاضی را محاسبه و اعلام کنید.  این سیستم با هدف جلوگیری از حمله روبات های اینترنتی و تشخیص هویت انسانی کاربران انجام می شود.

 در حالت عادی روبات های اینترنتی قادر به عبور از کپچا نبوده و به اعتقاد شرکت گوگل، تنها در 87 درصد از مواقع افراد قادر به حل آن ها هستند اما محققان شرکت ویکاریوس ادعا می‌کنند الگوریتم کامپیوتری ابداعی این شرکت می‌تواند تمام  این معماها را حل کند.

در حقیقت به کمک این روش بعضی سایت‌ها برای دسترسی به خدماتشان از سوال‌ها و معماهای تصویری استفاده می‌کنند تا کاربران واقعی از ربات‌ها متمایز شوند. به تازگی اما گروهی از پژوهشگران موفق به  ساخت الگوریتمی شده اند که می تواند به خوبی سوالات فوق را پاسخ داده و از این سد امنیتی عبور کند. در این سیستم، هوش مصنوعی علی رغم تغییر شکل و اندازه حروف و اعداد، قادر به شناسائی آن ها خواهد بود. این پژوهش توسط شرکت ویکاریوس (Vicarious ) از زیر شاخه های شرکت مشهور آمازون انجام داده است که دفتر اصلی آن در شهر کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت توسط جف بزوس (Jeff Bezos )، پایه گذار شرکت آمازون و مشارکت مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر فیسبوک تاسیس شده است.

گفتنی است در حالت عادی روبات های اینترنتی قادر به عبور از کپچا نبوده و به اعتقاد شرکت گوگل، تنها در 87 درصد از مواقع افراد قادر به حل آن ها هستند اما محققان شرکت ویکاریوس ادعا می‌کنند الگوریتم کامپیوتری ابداعی این شرکت می‌تواند تمام  این معماها را حل کند.

در حالت عادی پژوهشگران علوم کامپیوتر از شبکه های عصبی برای شناسائی تصاویر کپچا استفاده می کنند که قادر به حل موضوعات پیچیده ای هستند. این شبکه های عصبی با الهام گیری از مغز انسان طراحی شده و در هر بخش ان یکی از بخش های سوال حل شده و در نهایت سیستم با آنالیز پاسخ های ارائه شده از بخش های مختلف، پاسخ نهائی را کشف می کند.

بر اساس اعلام رسمی شرکت ویکارویوس، در سال 2013 هوش مصنوعی و الگوریتم طراحی شده توسط این شرکت توانست با دقتی در حدود 90 درصد کپچاهای گوگل، یاهو و پی پال  (PayPal ) را حل کند که این مساله با واکنش شرکت های فوق و دشوارتر کردن سوالات طرح شده همراه شده و پس از آن این الگوریتم قادر به حل دو سوم سوالات فوق یعنی اندکی بیش از 66 درصد سوالات طرح شده است. البته هنوز الگوریتم جدید به طور رسمی معرفی نشده و تنها به ادعای طراحان آن قادر به حل سوالات مختلف کپچا است.

سیمون ادواردز (Simon Edwards)، کارشناس امنیت سایبری شرکت ترند مایکرو اروپا (Trend Micro Europe) در این رابطه اعلام کرد: « در حال حاضر شاهد حمله به سیستم کپچا نیستیم اما با فراگیر شدن آن چه محققان ابداع کرده‌اند می‌توان  ادعا کرد کار سیستم کپچا رو به پایان بوده و آینده ای برای آن متصور نیست.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا