تعویض ماهواره تحقیقات جوی ناسا

کاسینی ممکن است که خاطرات فراوانی را در طول در مدت‌زمان نزدیک به 20 سال از خود به‌جای گذاشته باشد ولی تنها پروژه‌ای که امسال به پایان راه می‌رسد، کاسینی نیست. پروژه ویژه مشترک بین سازمان ناسا و آلمانی‌ها درزمینهٔ تغییرات جوی نیز پس از 15 سال به مرحله بازنشستگی می‌رسد.

این ماهواره ویژه که GRACE نام دارد در حقیقت سه برابر زمان‌بندی اولیه در نظر گرفته‌شده برای این محصول به کار کردن ادامه داد. این سیستم رد حقیقت می‌تواند میدان جاذبه زمین را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کند. حال این سیستم قرار است تا با یک سیستم جدید جایگزین شود و همچنین GRACE در آستانه بازنشستگی نیز قرار است آخرین اطلاعات را برای جانشین خود فراهم سازد.

GRACE بدون داشتن سوخت به‌سوی زمین سقوط می‌کند و در نیمه دوم ماه نوامبر با زمین برخورد خواهد کرد. برنامه‌ریزی انجام‌شده در این زمینه به نحوی است که بیشتر قطعات سوخته و سایر قطعات نیز با کمترین ریسک ممکن به زمین برخورد خواهند کرد. بااین‌وجود دیگر ماهواره این سری دوقلو نیز می‌تواند اندکی بیشتر به فعالیت ادامه بدهد و تا اوایل سال 2018 به خدمت‌رسانی ادامه خواهد داد.

جایگزین این ماهواره‌ها که بازهم نام نسل پیشین خود را به دوش می‌کشد، در ابتدای سال 2018 میلادی به‌سوی فضا ارسال خواهد شد. به‌این‌ترتیب این ماهواره‌ها به بررسی شرایط اقلیمی جهان ادامه خواهد داد و می‌تواند برای کمک به دانشمندان مراکز یاد شده، اطلاعاتی ویژه را فراهم سازد.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Engadget

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا