ساخت هارددیسک 40 ترابایتی با کمک ماکروویو

در دنیای امروزی ما سرعت تولید داده‌ها به‌مراتب بالاتر از حدی است که تولیدکنندگان انباره‌های ذخیره‌سازی بتوانند به گردپای آن برسند و مشکل اصلی اینجاست که این ماجرا روزبه‌روز بدتر می‌شود. حال شرکت وسترن دیجیتال به یک دستاورد ویژه رسیده است که موجب می‌شود تا بتواند بخشی از این مشکل را با روشی کاملاً غیرقابل‌تصور حل کند. این شرکت توانسته است تا با استفاده از امواج ماکروویو، ظرفیت هارددیسک‌های عادی را به 40 ترابایت برساند.

این فناوری همچنان در مرحله توسعه قرار دارد و به همین دلیل نیز نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی شاهد عرضه آن در بازار جهانی باشیم. شرکت وسترن دیجیتال نیز زمان عرضه جهانی این نسل از انباره‌های اطلاعاتی را برابر با سال 2019 اعلام کرده است.

معمولا رویکردهای اتخاذشده برای ایجاد تغییر در دنیای انباره‌های اطلاعاتی به نحوی اعمال می‌شوند که با کنار گذاشتن فناوری‌های قدیمی‌تر، به سراغ ایجاد ساختاری جدید می‌روند. نمونه بارز و موردقبول قرارگرفته این موضوع نیز حافظه‌های SSD هستند. بااین‌وجود رویکرد جدید وسترن دیجیتال، استفاده از ذخیره‌سازی مغناطیسی به کمک ماکروویو یا به‌اصطلاح MAMR است. این سیستم می‌تواند بر روی خطوط تولید فعلی این شرکت یعنی انباره‌های 3.5 اینچی از نوع هارددیسک اعمال شود و به همین دلیل نیز امکان پیاده‌سازی آن برای دنیای فناوری بسیار محتمل است.

مشکل اصلی هارددیسک‌های فعلی در جهان این است که سرک مربوط به خواندن داده‌ها، محدودیت ابعادی را برای سازندگان به وجود می‌آورد. این امر موجب می‌شود که حداکثر ظرفیت هارددیسک در دنیای امروزی ما بین 10 تا 14 ترابایت باشد. بااین‌وجود با استفاده از این سرک‌های مبتنی بر ماکروویو می‌توان این مقدار را به 40 ترابایت رساند.

به‌این‌ترتیب در ازای هر اینچ مربع می‌توان ظرفیت حافظه‌ای برابر با 4 ترابایت را در اختیار داشت. بر اساس گفته این شرکت امید می‌رود که تا سال 2025 میلادی شاهد عرضه هارددیسک‌های 40 ترابایتی با ابعاد هارددیسک‌های عادی موجود در بازار باشیم.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا