همگرایی فناوری‌نانو و زیست‌فناوری برای ترمیم نخاع آسیب‌دیده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،در سال‌های اخیر محققان حوزه نروبیولوژی به دنبال ساخت داروهای مبتنی بر میکرولوله‌ها هستند تا از آن برای تولید مجدد اعصاب استفاده کنند. میکرولوله‌ها کاربرد وسیعی در اعصاب انسان دارند و دارای بخش‌های دینامیک بوده که تشکیل ساختارهایی را داده و دوباره از بین می‌روند.
پیترباس از محققان دانشگاه درکسل گفت: پیش از این دانشمندان نشان داده بودند که داروها می‌توانند با پایدار کردن میکرولوله‌ها، آسیب‌های وارد شده به اعصاب را ترمیم کنند. در این پروژه ما نشان دادیم که می‌توان با افزایش مقدار بخش دینامیک این میکرولوله‌ها، فرآیند ترمیم را بهبود داد. برای این کار ما از پروتئینی موسوم به فیدژتین استفاده کردیم که در حالت عادی برای حفظ کشیدگی بخش دینامیک میکرولوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
باس افزود: ما با استفاده از کامپوزیت شیشه/هیدروژل موفق به ارائه پلتفورمی شدیم که قادر به حمل RNA است و این نانوساختار قادر به رهایش کنترل شده RNA است و علاوه این ماده قادر به رهایش ترکیباتی نظیر اکسید نیتریک یا دیگر مولکول‌های بزرگتر است.در این راهبرد کاهش سطح این پروتئین و افزایش مقدار بخش دینامیک میکرولوله‌ها، به همراه پلتفورم رهایش نانوذرات حاوی siRNA به کار گرفته می‌شود.
محققان این پروژه معتقداند که با استفاده از این روش می‌توان سطح پروتئین فیدژتین را کاهش داد و شرایط را برای ترمیم اعصال آسیب‌دیده فراهم کرد. با این کار می‌توان بیمارانی که دچار آسیب نخاعی هستند را درمان کرد.
این پروژه در محیط آزمایشگاه و روی سلول‌های کشت شده، انجام شده است و محققان در حال برنامه‌ریزی برای انجام آزمون بالینی روی حیوانات هستند.
در مقاله‌ای که این گروه تحقیقات با عنوان Nanoparticle Delivery of Fidgetin siRNA as a Microtubule-based Therapy to Augment Nerve Regeneration در نشریه Scientific Reports منتشر کردند نشان دادند که می‌تواند با استفاده از فناوری‌نانو سطح این پروتئین را کاهش داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا