اجرای پروژه مشترک بین المللی برای گیاهان متحمل به خشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،هیاتی از موسسه بین المللی تحقیقات «ایکریسات» به ریاست معاون تحقیقات این موسسه، در راستای آشنایی با توانمندی ها، طرح های پژوهشی و دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از این پژوهشکده بازدید کرد و خواستار همکاری نزدیک علمی تحقیقاتی با این پژوهشکده شد.

هیات اعزامی موسسه تحقیقات کشاورزی در مناطق نیمه خشک گرمسیری (ICRISAT) در بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در خصوص زمینه های مورد علاقه برای همکاریهای مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

هیات ایکریسات از بخش نانوتکنولوژی پژوهشکده بیوتکنولوژی بازدید کردند که طی آن دکتر مامنی، رئیس بخش توضیحاتی درباره دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینه تولید نانو سموم، نانو کودها و پوشش دهی بذرها ارائه کرد. موفقیت محققان بخش نانوفناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در تولید نانو سیلیکا از ضایعات برنج که به عنوان حامل در سموم و کودهای آهسته رهش استفاده می شود برای اعضای این هیات تحقیقاتی بسیار جالب بود.

در همین حال این هیات تحقیقاتی از بخش میکروسکوپی و تجهیزات مختلف آن بازدید به عمل آورد که تولید نانوذرات زیست تخریب پذیر که مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی کند، مورد توجه این هیات خارجی قرار گرفت.

هیات ایکریسات در بازدید از بخش کشت بافت پژوهشکده بیوتکنولوژی نیز با دستاوردهای مربوط به هاپلوئید ها و فعالیت های صورت گرفته در زمینه گیاهان کلزا، گندم، خیار، فلفل و پروژه های جدید سورگوم و ارزن و برنج آشنا شدند.

در این راستا بابک ناخدا، رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که از طرف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نقطه تماس ملی و مسئول هماهنگی برنامه همکاری ایران و ایکریسات انتخاب شده درباره دستاورد بازدید این هیات اعزامی اظهار داشت: در این سفر در خصوص تدوین برنامه کاری سال­های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی، پروژه های تحقیقاتی مشترک و ارتقای توان فنی محققان ایرانی با هیات اعزامی مذاکره می شود.

وی افزود: تهیه و ارسال ژرم پلاسم گیاهی مناسب به ایران، تبادل محققان و همچنین تدوین پروژه مشترک در زمینه گیاهان متحمل به خشکی و کم آبی، تحقیقات دیم و مدیریت مزارع در شرایط دیم و کم آب و همچنین تاسیس دفتر نمایندگی ایکریسات در ایران از اهم مذاکرات دو طرف طی این سفر خواهد بود.

این هیات تحقیقاتی قرار است علاوه بر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسات تحقیقاتی وابسته نیز بازدید کند.