کار تی سل تراپی، شیوه ای نوین برای درمان اطفال مبتلا به لوکمی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،پایه روش درمانی Car t_cell ، سلول های T سیستم ایمنی هستند. در این روش پس از گرفتن نمونه خون از بیماران، سلول های T سیستم ایمنی را جدا می کنند و با روش های مهندسی ژنتیک به کمک ویروس خاصی سلول های Tرا دستکاری می کنند تا به سلول های ایمنی T اجازه دهند پروتیین ها، آنتی ژن ها یا سلول های توموری ویژه را تشخیص و به آنها متصل شود.
این سلول های دستکاری شده که در آزمایشگاه صدها میلیون بار تکثیر می شوند نهایتا به بیمار تزریق می شوند تا سلول های توموری که آنتی ژن های مربوطه را بر روی سطح خود دارند، از بین ببرند.
دکتر مرجان یغمایی دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره آسیا و اقیانوسیه پیوند خون و مغز استخواندر گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پیش بینی می شود این شیوه نوین نیز در درمان سایر تومورهای جامد مانند سرطان های سینه و کلون موثر باشد.
وی گفت: کارتی سل به عنوان یک روش نوین ایمونوتراپی است که سلول های سیستم ایمنی میزبان برای درمان سرطان فرد مبتلا استفاده می شود. این روش جدید برای درمان بیمارانی که دارای سرطان های خون پیشرفته هستند، پیشرفت موفقیت آمیزی داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این روش درمانی در آمریکا و اروپا و چین درحال اجراست، گفت: این روش به قدری، پیشرفت کرده که تصور می شود در آینده نزدیک برای درمان بسیاری از تومورها مورد استفاده قرار گیرد.
یغمایی اشاره کرد: پیگیری های جدی برای شروع این روش درمانی جدید در ایران در حال انجام است که با توجه به هزینه های بالای این پروژه نیاز به حمایت های جدی وزارت بهداشت می باشد.
وی به حضور دو تن از بزرگان این روش درمانی از مرکز درمانی سرطان سیاتل آمریکا در کنگره آسیا و اقیانوسیه پیوند خون و مغز استخوان اشاره کرد و گفت: این محققان صاحب نام، آموزش های لازم در این زمینه را به پزشکان ایرانی ارائه می کنند.
وی بیان کرد: یکی از این محققان صاحب نام که از مرکز درمانی سیاتل در بیست و دومین کنگره پیوند خون و مغز استخوان حضور دارد، پزشک ایرانی است و در مدت حضورشان در کنگره، متخصصان ایرانی را با دستاوردهای جدید این روش درمانی آشنا کرده و تجربیات و تازه های علمی در زمینه این روش های درمانی جدید ارائه خواهد کرد.
متخصص ژنتیک پزشکی به راه اندازی 16 مرکز پیوند مغز استخوان در کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز در بسیاری از شهرهای کشور از جمله کرمان، ساری، بابل، کرمانشاه، تبریز،تهران(شش مرکز)، ارومیه، شیراز، مشهد، اهواز و اصفهان راه اندازی و مشغول پیوند مغز استخوان هستند که سالانه 1000 پیوند سلول‌های بنیادی انجام می‌دهند.
بیست و دومین کنگره آسیا و اقیانوسیه پیوند خون و مغز استخوان روزهای 6 تا 8 آبان ماه با حضور محققان داخلی و خارجی در تهران برگزار می شود.