فناوری پاکسازی روغن بدون نیاز به آب تولید شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،یدالله امیری٬ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانش‌پژوهان پارس با اشاره به راه‌اندازی این شرکت از سال 83 و استقرار آن در مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز٬ اظهار کرد: ما در این شرکت در دو شاخه خدمات مهندسی با گرایش تعمیرات و شاخه دارویی فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: اکنون در بخش خدمات مهندسی دو محصول به صورت پایلوت تولید شده است؛ محصول اول پودر طبیعی جاذب روغن، مواد نفتی و پاک‌کننده عمومی گرید صنعتی (سی‌پلشت) است. این محصول برای مصارف عمومی و صنعتی کاربرد دارد و این قابلیت را دارد که بدون نیاز به آب، روغن را از روی سطوح پاک کند. در حال حاضر این محصول به طور پایلوت تولید می‌شود اما برای تولید انبوه نیاز به تجهیزات و فضای خاصی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه بر خلاف شوینده‌های عمومی٬ این پودر در ترکیب با آب، گازهای مخاطره‌آمیز برای انسان و محیط‌ زیست ایجاد نمی‌کند عنوان کرد: با توجه به اینکه قالبیت این محصول پاکسازی روغن از سطوح بدون نیاز به استفاده از آب است٬ حداکثر صرفه‌جویی را در مصرف آب خواهد داشت و در شرایط فعلی گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع و مصارف عمومی است.

امیری با بیان اینکه اکنون صنایع، مخاطرات ریز محیطی ایجاد می‌کنند و مصرف بی‌رویه آب در این شرایط کمبود آب، باعث ایجاد مشکلات و خطراتی برای محیط زیست می‌شود، گفت: اکنون صرفه‌جویی در مصرف آب در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد و استفاده از این محصول در صنایع می‌تواند تاثیر بالایی در صرفه‌جویی و مصرف آب داشته باشد.

وی با اشاره به فلزات سنگین و روغن صنعتی کف کارگاه‌ها٬‌ تصریح کرد: این روغن باید به گونه‌ای جمع‌آوری شود٬ نه اینکه همراه با آب وارد رودخانه شود. این محصول برای مصالح ساختمانی٬‌ بتون٬‌ آسفالت و … برای چند بار قابل استفاده بوده و سپس قابل بازیافت است و می‌توان آن را به محیط زیست بازگرداند. باید این فرهنگ نهادینه شود که افراد یاد بگیرند در جایی که روغن ریخته است، نباید برای پاک کردن روغن از آب استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانش‌پژوهان پارس گفت:‌ محصول دوم نیز مایع پاک‌کننده پسماند روغن و زنگ آهن از روی سطوح گرید صنعتی (پاکژل) است که استفاده از آن نیز بدون نیاز به آب بوده و خاصیت قارچ‌کشی٬ آنتی‌باکتریال و میکروب‌کشی دارد و می‌توان هفته‌ای یکبار از آن روی سطوح آلوده به پسماند روغن یا زنگ آهن استفاده کرد.

امیری در پایان خاطرنشان‌کرد:‌ هدف نهایی این محصولات، این است که حداقلِ مخاطرات برای محیط زیست ایجاد شود؛ چراکه مصرف روغن هر ساله در صنایع بالاتر می‌رود و باید اقداماتی باشد که بر اساس آن روغن‌ها منجر به آسیب به محیط زیست نشوند. صنایع نیز به آلودگی به عنوان یک مساله حاشیه‌ای نگاه می‌کنند و تا زمانی که جریمه نشوند متوجه خساراتی که به محیط زیست وارد می‌کنند، نمی‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا