جراحی روباتیک در مقیاس کوچک‌تر از میلیمتر

یکی از مزایای جراحی روباتیک این است که می‌توان میزان حرکت دستان جراح بر روی دستگاه‌های کنترلی را بر روی بازوی روباتیک مقیاس دهی کرد. این امر موجب می‌شود که بتوان به دقتی دست پیدا کرد که به‌هیچ‌عنوان در جراحی‌های دستی ممکن نیست.

حال یک گروه متشکل از دانشمندان هلندی موفق شده‌اند تا یک سیستم روباتیک ویژه را ایجاد کنند و در مرکز علوم پزشکی دانشگاه آیندهون، نخستین جراحی روباتیک ازاین‌دست را انجام بدهند. نتیجه‌این جراحی، رسیدگی به بیماری خاصی به نام لیمفدما (lymphedema) است که یک مشکل مربوط به عروق به‌حساب می‌آید.

لیمفدما یکی از عوارض جانبی شایع درمان سرطان پستان است. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که سیستم لنفاوی بدن آسیب‌پذیر شده و به مایعات اجازه می‌دهد در مکان‌هایی که نباید، تجمع کنند. بااین‌وجود به دلیل این‌که رگ‌های دخیل در این بیماری بسیار کوچک هستند، جراحی کردن آن بسیار دشوار و پراسترس است و تنها تعداد اندکی از جراحان جهان قادر به انجام آن هستند.

حال روبات ویژه ساخته‌شده که Microsure نام دارد، توسط دکتر شان شان شیو شوا (Shan Shan Qiu Shoa) که یک جراح پلاستیک برجسته در ماستریخت است مورد استفاده قار گرفته. جراحی انجام شده بر روی رگی با قطر 0.3 تا 0.8 میلیمتر بر روی دست بیمار انجام شده بود. این روبات توانست تا حرکات دست این جراح را به میزان زیادی کوچک کند. همچنین این روبات به فیلتر لرزش‌های دست مجهز بود تا میزان خطا را به حداقل برساند.

شان دراین‌باره می‌گوید: «روبات Microsure ما را مطمئن کرده است که می‌توانیم درزمینهٔ حرکاتمان در زمان انجام جراحی، بسیار دقیق عمل کنیم. این کار برای جراحی‌هایی که نیاز به میکروسکوپ دارد بسیار مهم است. این روبات به ما اجازه می‌دهد تا بر روی رگ‌های بسیار کوچک و رگ‌های خونی، با راحتی خیال بیشتری کار کنیم و درعین‌حال نیز نتیجه‌ای بهتر برای این جراحی‌های خسته‌کننده و پیچیده به دست بیاوریم. در کنار این نیز با استفاده از Microsure می‌توانیم جراحی‌های مربوط به رگ‌ها را در هراندازه‌ای انجام بدهیم. از همه مهم‌تر نیز این است که این روبات یک خبر خوب برای نگرانی‌های بیماران است.»

گروه مسئول پروژه Microsure در کنفرانس اخیر لنفاولوژی در بارسلونا، از موفقیت اخیر خود رونمایی کردند. همچنین مدیر فنی پروژه Microsure که ریموندو کائو (Raimondo Cau) نام دارد، مدعی شده است که این جراحی موفق شده است تا یک پیشرفت کلیدی در بهبود کیفیت جراحی باشد. او درباره آینده این پروژه می‌گوید: « گام بعدی این است که در طول جراحی‌های پیچیده میکروسکوپی مانند بازسازی لایه‌های زیستی پس از برداشتن تومور، به پزشکان کمک کرد. با استفاده از این‌ دستگاه، جراحان می‌توانند جراحی خود را با دقت بیشتر و مشکلات و پیچیدگی‌های کمتری تجربه کنند.»

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا