شناسائی موجودات فضائی تا بیست سال آینده

یکی از فضانوردان ارشد مرکز جستجوی هوش فرا زمینی (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) اعلام کرد که  تنها چند دهه تا تائید نهائی وجود هوش و حیات فرازمینی فاصله وجود دارد.

کشف موجودات فضائی به معنی مشاهده و ایجاد ارتباط با آن ها نخواهد بود زیرا اگر بر فرض مثال ما پیامی را از فاصله 500 سال نوری دریافت کرده و بشنوید، یعنی این پیام به پنج سده پیش تعلق دارد.

این موسسه طی دهه های گذشته پژوهش های متعددی در زمینه کشف موارد عجیب و غیر قابل توضیح رویدادهای جهان انجام داده است. این مرکز تحقیقاتی امیدوار به کشف حیات فرازمینی در سایر نقاط جهان هستی است و به تازگی ست شوستاک (Seth Shostak) از فضانوردان ارشد این مرکز پژوهشی طی مصاحبه ای که در شهر نیویورک  انجام شد، درباره شرایط و موقعیت فعلی انسان در زمینه مواجهه و کشف موجودات فضائی توضیح داد.

وی در این رابطه اعلام کرد: «من حاضرم با هر کسی شرط ببندم که طی بیست سال آینده نشانه هایی هوش فرازمینی را کشف خواهیم کرد.» وی در پاسخ به این سوال که علم در رابطه با وجود موجودات فضائی چه اعتقادی دارد اعلام کرد: «چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد زیرا هنوز هیچ نشانه و یافته ای در این زمینه وجود ندارد.»

وی با اشاره بر عدم کشف نشانه هایی که وجود حیات فرازمینی را اثبات می کند، تائید کرد که طی بیست سال گذشته پژوهش های زیادی در این رابطه انجام شده است اما یافته های به دست آمده فاقد اهمیت زیادی هستند. در حقیقت این یافته ها برای ما بسیار سودمند است زیرا تا چند سال پیش نمی دانستیم که چه میزان سیارات و مراکز مناسبی برای زندگی در جهان هستی وجود دارد.

حیات فرازمینی

شوستکا در توضیح احتمال و ماهیت کشف حیات فرازمینی و محل احتمالی آن اعتقاد دارد این نوع از موجودات باید جائی در مناطق کشف نشده کهکشان ها و جهان هستی وجود داشته باشند. وی در این رابطه گفت: «ممکن است ما به زودی موفق به کشف موجودات تک سلولی مشابه آن چه در سرویس های بهداشتی خانه ها وجود دارد، شویم اما من اعتقاد دارم در طول مدت زمان باقی مانده عمرمان قادر به دیدن و کشف موجودات هوشمند فضائی نیز خواهیم بود. » وی در ادامه توضیح داد که کشف موجودات فضائی به معنی مشاهده و ایجاد ارتباط با آن ها نخواهد بود زیرا اگر بر فرض مثال ما پیامی را از فاصله 500 سال نوری دریافت کرده و بشنوید، یعنی این پیام به پنج سده پیش تعلق دارد و زمانی که در پاسخ آن ها اعلام کنید: سلام، ما در زمین زندگی می کنیم، شما در چه حالی هستید؟ این پیام هزار سال پس از ارسال پیام ان ها به دستشان خواهد رسید. این ارتباط را را نمی توان یک ارتباط مستقیم دانست اما دستکم می توانیم مطمئن شویم که آن ها وجود دارند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا