سالروز پرواز فالکون 1

حالا بعد از 9 سال موشک فالکون یک بازنشسته شده و نسل‌های بعدی این موشک و شرکت‌ اسپیس ایکس در امر فضانوردی خصوصی وتجاری پیشتازی می‌کنند. موشک فالکون 1 محصول شرکت اسپیس ایکس بود که نخستین پرتاب رسمی‌اش را در 28 سپتامبر 2008 یا 6 مهرماه انجام وداد و توانست محموله شبیه‌سازی شده را به فضا ببرد.

این موشک 21.3 متر ارتفاع داشت، و برای بردن بار و فضاپیما به فضا طراحی شده بود. فالکون یک موشک دو مرحله‌ای سوخت مایع بود که در مجموع 5 پرتاب را تجربه کرد که 3 تای آن ناموفق و 2 تای آن موفق بود. در آخرین پرواز این موشک توانست ماهواره Razak متعلق به مالزی را به فضا ببرد.

فالکون یک در مجموع توانایی حمل 670 کیلوگرم به مدار نزدیک به زمین و 430 کیلوگرم به مدار خورشید آهنگ را داشت. مدار نزدیک به زمین به ارتفاع بین 160 تا 2000 کیلومتری سطح زمین گفته می‌شود. مدار خورشید آهنگ اما مدار خورشیدآهنگ یک نوع مدار قطبی به مرکزیت سیاره میزبان است  همواره نسبت به سیاره در یک ساعت خاص قرار دارد.

آخرین پرواز این موشک در 13 جولای2009 بود که ماهوراه مالزیایی را به فضا برد و سپس موشک فالکون9 که هم اکنون در اختیار اسپیس ایکس است جانشین آن شد. فالکون 1را می‌توان آغازگر عصر جدید در فضانوردی دانست که این تکنولوژی را از دست دولت خارج کرد. این موضوع با تعطیلی پروازهای پرهزینه شاتل در آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی کلید خورد ومنجر به آغاز عصر فضانوردی خصوصی شد. 

حالا اسپیس ایکس علاوه بر فالکون 9 یک موشک دیگر به نام فالکون سنگین را هم در مرحله آزمایش دارد که به گفته ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس، این شرکت احتمالا از آن برای سفر به ماه و مریخ استفاده خواهد کرد.

اسپیس ایکس در سالِ ۲۰۰۲ در کالیفرنیا توسط ایلان ماسک بنیان گذاشته شد.یکی از اهداف اولیه او از بنیان‌گذاری این شرکت ساخت موشکی بود که بتوان با آن با هزینه کم و بارها به فضا رفت.این رویا سرانجام با بازیابی موفق موشک فالکون9 محقق شد.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا