ایران رتبه نخست علمی در حوزه فناوری های دریایی را در خاورمیانه دارد

 دکتر سعید سیف روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار ششمین همایش بین المللی فراساحل در دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب افزود: متاسفانه با وجود رتبه علمی بالای ایران همچنان در صنعت دریایی در شرایط قابل قبولی قرار نداریم.سیف خاطرنشان کرد: ستاد ما و بقیه تشکل های دریایی به دنبال آن هستند که این اختلاف را از بین ببرند و این توانمندی را ایجاد کنند تا توانمندی تبدیل به کار شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های دریایی در بخش دیگری از سخنانش از همکاری این ستاد با وزارت علوم در خصوص پژوهش های کاربردی خبر داد و اظهار داشت: پژوهش های ما در زمینه فناوری دریایی کاربردی نیستند از این رو به دنبال تدوین طرحی هستیم که بتوانیم وضعیت پژوهش در این زمینه را به سمت کاربردی شدن سوق دهیم.

***صنعت فراساحل نقش به سزایی در اقتصاد

همچنین دکتر کریم مظاهری، دبیر ششمین همایش بین المللی صنایع فراساحل در این مراسم با بیان اینکه صنعت فراساحل امروزه نقش به سزایی در اقتصاد دریایی و اقتصاد کل کشور دارد، خاطرنشان کرد: وجود میادین مشترک نفت و گاز در آب های پیرامون دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان ضرورت برنامه ریزی برای اکتشاف در میادین را نشان می دهد.

مظاهری گفت: اکنون تجهیزاتی مانند برج حفاری، لوله های انتقال، شناورهای خدمات رسان، شناورهای تعمیر ونگهداری توسط متخصصان داخلی تولید می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سکوی حفاری نیمه شناور امیر کبیر اکنون در دریای خزر در حال فعالیت است خاطرنشان کرد: این سکو به عنوان نخستین سکوی نیمه شناور کشور محسوب می شود که قادر است در محدوده آب های عمیق تا عمق هزار متر فعالیت کند.

وی افزود: این سکو در عمق 700 متری در حال حفاری است و وظیفه اکتشاف و حفاری های موضعی را به عهده دارد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا