جستجوی سیارات سکونت‌پذیر

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، برای تکمیل هزینه‌های مالی طراحی و ساخت این تلسکوپ که 175 هزار دلار برآورد شده، یک کمپین اجتماعی راه‌اندازی شده است تا مردم در تامین این هزینه مشارکت کنند. این موسسه درنظر دارد تلسکوپ را در سال 2021 به فضا پرتاب کند.

نسل ما فرصت منحصر به فردی برای کشف سیارات زمین‌سان در اطراف ستاره‌های دیگر دارد، و پروژه آبی می‌تواند راهی سریع برای دستیابی به این هدف باشد. این شرکت در حال طراحی‌ دقیق  فضاپیما است و می‌خواهد مردم در این پروژه مشارکت داشته  و بخشی از پیشرفت این ماموریت باشند. پژوهشگران در پروژه Blue به دنبال سیارات زمین‌سان در سامانه آلفا قنطورس خواهند بود.
پژوهشگران معتقدند که می‌توان به لطف پیشرفت تکنولوژی، خواهر زمین را در فاصله‌ای نه چندان دور پیدا کرد.

این رصدخانه فضایی بسیار کوچکتر و ارزان‌تر از تلسکوپ‌های دیگری چون هابل است.
این پروژه شامل یک تلسکوپ فضایی است که به دنبال پیدا کردن و تصویربرداری از یک جهان قابل سکونت، مشابه زمین است که امکان حمایت از حیات را داشته باشد.

هدف پروژه ساده است: ساخت و راه اندازی تلسکوپی بسیار قدرتمند که بتواند یک سیاره زمین‌سان را در سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس پیدا کند. به لطف نوآوری‌ها و پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی، تلسکوپ به اندازه کافی کوچک اما قدرتمند است تا بتواند سیاره‌ای که بیش از یک میلیارد بار تاریک‌تر از ستاره‌اش است – در فاصله چهار سال نوری از زمین- شناسایی کند.
پژوهشگران قصد دارند با استفاده از این تلسکوپ، اولین تصویر نوری از یک فراخورشیدی قابل سکونت را ثبت کنند. این تیم امیدوار است که نتایج یک نقطه آبی رنگ را – مشابه عکس معروف زمین که توسط کاوشگر وویجر گرفته شده بود- نشان دهد.

چرا آلفا قنطورس؟

آلفا قنطورس یک ستاره دوتایی است که در فاصله 4.37 سال نوری از زمین قرار دارد. این سامانه نزدیک‌ترین ستاره بعد از خورشید به ما است. به خاطر نزدیکی زیاد این دو ستاره به هم، ناحیه‌ای کوچک، در حدود ۲ واحد نجومی، میانشان وجود دارد که در آن گردش مداری حالتی پایدار دارد و بنابر این احتمال وجود سیارات در آن است.

دانشمندان سال‌ها در حال رصد و مطالعه این سامانه دوتایی هستند. این سامانه بسیار به خورشید شباهت دارد و ممکن است سیاره (یا سیاراتی) سکونت‌پذیر در آن منظومه وجود داشته باشد. احتمال کشف یک سیاره سنگی سکونت‌پذیر در اطراف یکی از این دو ستاره توسط تلسکوپ 50 سانتی‌متری پروژه بلو، حدود 85% است.
آلفا قنطورس، به دلیل نزدیک بودن به زمین، تمرکز بسیاری از تلاش‌های تحقیقاتی و پژوهشی جامعه علمی را به خود اختصاص داده است. زمانی که اکتشافات رباتیک و انسانی فراتر از منظومه خورشیدی شود، این اولین سامانه است که ما به آن سفر خواهیم کرد، به ویژه اگر خواهر زمین آنجا باشد!

چرا باید یک سیاره زمین‌سان بیابیم؟

به گفته پروفسور هاوکینگ، اگر بشر به فضا نرود، آینده‌ای نداشته و نژادش نابود خواهد شد بنابراین لازم است نسل آینده به دنبال مهاجرت از زمین و در جستجوی حیات فرازمینی باشد.
پروژه آبی بخشی از تلاش برای الهام‌بخشی به نسل آینده برای دستیابی به فضا و پاسخ به اینکه آیا ما در جهان تنها هستیم یا نه، می‌باشد. پیدا کردن یک سیاره در سامانه آلفا قنطورس که در اندازه و مدار به زمین شباهت دارد بسیارمهم است و می‌تواند ما را برای سفر به سوی ستاره‌ها ملزم کند.