روزی برای کتاب های دیجیتال

چند سالی است که کتاب های کاغذی، جای خود را به کتاب های دیجیتال (eBook) داده اند. ظهور کتاب های دیجیتال از چند جهت حائز اهمیت است: با کتاب های دیجیتال، از قطع درختان برای تولید کاغذ جلوگیری می شود؛ در عین حال، مطالعه ساده و راحت کتاب در هر مکان و زمانی برای فرد فراهم می شود.

گرایش به استفاده از کتاب های دیجیتال ناشی از رشد فزاینده فناوری های الکترونیک در زندگی انسان مدرن است. 

فرمت الکترونیکی کتاب، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده و با وجود اینکه می توان این نسخه ها را بر روی تلفن همراه هوشمند یا تبلت نیز مطالعه کرد، اما کتابخوان های دیجیتال (eBook reader)، طرفداران خاص خود را دارند.

شاید یکی از دلایل تمایل مردم به استفاده از این دستگاه های الکترونیک قابل حمل، فناوری جوهر الکترونیکی (e-Ink) موجود در این دستگاه ها باشد که باعث ایجاد شباهت ظاهری با صفحات واقعی کتاب شده است. در کتابخوان های دیجیتال Kobo، Kindle، Nook و Sony Reader از جوهر الکترونیکی استفاده می شود.

در صفحه های دارای جوهر الکترونیکی از نور پس زمینه استفاده نمی شود، به همین دلیل امکان استفاده از این دستگاه ها در محیط های تاریک وجود ندارد، اما برعکس تبلت و گوش های هوشمند، می توانید از کتابخوان های دیجیتال در زیر نور خورشید استفاده کنید. به علت استفاده از e-Ink و مات بودن صفحه نمایش، استفاده طولانی مدت از کتابخوان های دیجیتال باعث خستگی چشم نمی شوند.

سبک تر بودن، شارژ طولانی تر باتری و ارزان تر بودن نسبت به تبلت، از دیگر دلایل گرایش مردم به استفاده از کتابخوان های دیجیتال برای کتاب خواندن است.

روزی برای کتاب های دیجیتال

نخستین جشن رسمی روز بین المللی خواندن کتاب دیجیتال  (International read an eBook day) سال 2014 و از سوی OverDrive برگزار شد.

این شرکت یکی از اصلی ترین توزیع کنندگان کتاب های دیجیتال در آمریکا، بویژه برای کتابخانه ها محسوب می شود و در حال حاضر با بیش از 30 هزار کتابخانه و مدرسه در 40 کشور جهان همکاری دارد. شرکت OverDrive تاکنون بالغ بر 2 میلیون عنوان کتاب دیجیتال به بازار عرضه کرده است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا