بارگذاری بیش از هزار خلاصه-مقاله به زبان فارسی در کاکرین

به گزارش سیناپرس، با توجه به افزایش دسترسی به تحقیقات حوزه سلامت، همواره احتمال افزایش خطر برداشت اشتباه از محتواهای پیچیده مطرح بوده، به گونه‌ای که احتمال دریافت تصویری درست و کامل از آن کاهش یافته است؛ از این رو "کاکرین" به منظور تصمیم‌گیری بهتر در حوزه سلامت با هدف ارائه اطلاعات پزشکی معتبر و قابل جهت اتخاذ تصمیمات آگاهانه در حوزه سلامت برای کمک به پیشرفت سلامت عمومی در جهان شکل گرفت که البته در گذشته با نام موسسه همکاری‌های کاکرین یا Cochrane Collaboration شناخته می‌شد.

در طول 20 سال گذشته، "کاکرین" به تغییر شکل تصمیم‌گیری در حوزه سلامت کمک کرده و با جمع‌آوری و تحلیل بهترین شواهد پژوهشی منجر به اتخاذ تصمیم آگاهانه در درمان بیماری‌ها می‌شود.

"کاکرین" تنها مختص به قشر خاصی نبوده و برای همه کسانی است که علاقه‌مند به استفاده از اطلاعات با کیفیت بالا در تصمیم‌گیری‌های درمانی هستند.

از طرفی مستندات و مقالات "کاکرین" به عنوان یک ابزار قدرتمند زمینه را برای ارتقای دانش و تصمیم‌گیری‌های سلامت برای جامعه پزشکی و پژوهشگران فراهم می‌کند.

موسسه "کاکرین" یک شبکه مستقل جهانی متشکل از محققان، متخصصان، مدیران، بیماران و مردم علاقه‌مند به حوزه سلامت است که 37 هزار نفر از بیش از ۱۳۰ کشور دنیا با همکاری یکدیگر در حال تولید اطلاعات پزشکی معتبر و قابل دسترس (در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، سیاست‌گذاری سلامت، روش‌ تحقیق و حمایت از مصرف کننده)، مستقل از حمایت‌های مالی و سازمانی در این مؤسسه هستند.

افراد فعال در این موسسه در قالب گروه‌های مروری مرتبط با موضوعات سلامت، شبکه‌های موضوعی، گروه‌های مرتبط با روش‌شناسی مرورهای ساختارمند و مراکز منطقه‌ای در حال فعالیت هستند که البته هیچ مکان یا دفتر واحدی به نام "کاکرین" وجود ندارد و این گروه‌ها در سرتاسر دنیا مستقر بوده و عمده کار این مؤسسه به صورت آنلاین انجام می‌شود.

"کاکرین" بر این باور است که مراقبت موثر سلامت از طریق مشارکت همسان محقق، ارائه‌دهنده خدمت، پزشک و بیمار ایجاد می‌شود.

ارائه‌کنندگان مراقبت‌های سلامت می‌توانند بر اساس بهترین شواهد موجود، برای تولید یک داروی خاص سرمایه‌گذاری کنند؛ پزشکان ‌می‌توانند تاثیر یک مداخله در یک زمینه بالینی خاص را پیدا کنند؛ بیماران و سایر مصرف کنندگان مراقبت‌های سلامت نیز می‌توانند خطرات و مزایای بالقوه درمان خود را ارزیابی کنند.

"کاکرین" به منظور مدیریت بهتر سازمانی برنامه راهبردی تا سال ۲۰۲۰ خود را تهیه کرده تا انطباق فعالیت‌های خود با موارد اولویت‌دار را بهتر مورد پایش قرار دهد.

طبق برآوردهای کارشناسان، "کاکرین" به عنوان یک استاندارد طلایی بین‌المللی برای اطلاعات باکیفیت بالا و قابل اعتماد شناخته شده است.

به گزارش ایسنا، بیستم خرداد ماه امسال بود که موسسه تحقیقاتی جمع‌آوری‌کننده شواهد علمی در حوزه سلامت (مرکز کاکرین ایران) افتتاح شد تا شاهد تعمیق و گسترش دامنه کاری دستیابی به اهداف "تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم‌گیری آگاهانه و سلامت بهتر" در ایران باشیم.

دکتر علی اکبر حقدوست، مدیر موسسه تحقیقاتی جمع‌آوری‌کننده شواهد علمی در حوزه سلامت (مرکز کاکرین ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شبکه‌های خوبی برای "کاکرین" تشکیل شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان سال کارگاه‌های آموزشی با عناوین مختلف در 10 قطب کشور برگزار شود.

وی افزود: در این کارگاه‌ها مبانی علمی، نحوه کار و آنالیزهای آماری مرتبط آموزش داده می‌شود تا دانش فنی محققان ایرانی در این زمینه بیشتر شده و بتوانند مقالات خود را ثبت کنند.

حقدوست ادامه داد: از طرفی افراد علاقه‌مند یافتن پاسخ برای سوالات خود می‌توانند به این شبکه‌ها وارد شده و اطلاعا ت خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: همچنین گروه‌های مشاوره‌ای تلگرامی برای مرکز "کارکرین" راه‌اندازی شده و محققان جوان از سراسر کشور می‌توانند از طریق این گروه‌ها و یا از طریق ارتباط ایمیلی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند.

مدیر موسسه کاکرین ایران گفت: امسال به صورت رسمی از ایران برای حضور در کنفرانس مربوط به "کارکرین" در آفریقای جنوبی دعوت به عمل آمد و دکتر کبیری رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وابسته به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان نماینده ایران به این کنفرانس رفتند.

وی با بیان این‌که عملا به عنوان یک مرکز در شبکه کاکرین جهانی به رسمیت شناخته شده‌ایم، افزود: سایت فارسی "کاکرین" راه‌انداز شده و در حال خدمات‌رسانی بوده که لینک آن در سایت اصلی "کاکرین" موجود است.

حقدوست با اشاره به اینکه زبان فارسی به زبان شناخته شده "کاکرین" تبدیل شده است، اظهار کرد: طی این 4 ماه پیشرفت خوبی داشتیم و دکتر "بیلسون" مدیر اجرایی شبکه جهانی "کاکرین" نیز چندین روز پیش از طریق ویدئو کنفرانس از سرعت ایران در دستیابی به اهداف ابراز رضایت کرد.

مدیر موسسه کاکرین ایران با بیان اینکه پادکست‌های متعددی ترجمه شده که از سایت "کاکرین" قابل مشاهده است، گفت: تاکنون بیش از هزار خلاصه-مقاله به زبان فارسی ترجمه، ویرایش و در سایت بارگذاری شده است.

وی تاکید کرد: تولید و توسعه انتشار بهترین اطلاعات در دسترس مراقبت‌های سلامت برای متخصصان و بیماران سرتاسردنیا و از جمله ایران، ضروری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا