جزئیاتی تازه از سومین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت»

سومین جشنواره ملی “دریا مسیر پیشرفت” باهدف فرهنگ‌سازی و تأمین نیروی انسانی خلاق و کارآمد برای صنعت دریایی کشور، با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی،  با همکاری ارگان‌ها و برنامه‌هایی جامع در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

دستاوردهای فناورانه دریایی 

ازآنجایی‌که بخش مهمی از فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی توسعه فناوری‌های کلیدی دریایی است، همزمان با برپایی سومین دوره از جشنواره دانش‌آموزی دریا، دستاوردهای فناورانه دریایی در  3 بخش شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، سازمان‌ها و ارگان‌هایی دریایی همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقات دریایی موردبررسی قرار می‌گیرد. 

داوری طرح و محصول برتر فناورانه  در شهریورماه صورت می‌گیرد و درنهایت "9 طرح برتر فناورانه "در 3 حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ، نهادها و ارگان دریایی، مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه انتخاب می‌شود. 

 ایده‌بازار دریایی 

ازآنجاکه ایده پردازی و نوآوری، انقلابی بزرگ در حوزه‌های کارآفرینی و ظهور کسب‌وکارهای نوپا در جهان است، مسابقات ایده پردازی در سراسر دنیا و با موضوعات مختلف به‌منظور گردآوری و تسریع ورود ایده‌ها به بازار تولید محصولات شکل‌گرفته است. 

در این راستا دومین دوره مسابقات ملی ایده بازار دریایی با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و با همکاری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) و پارک علم و فناوری مازندران برگزار می‌شود. و علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را تا تاریخ 30 شهریورماه ارسال کنند. 

بر همین اساس،  3 کارگاه آموزشی با عناوین" کارآفرینی، نوآوری و تجاری‌سازی دریایی برای ایده پردازان" برگزار می‌شود. 

مسابقات دریایی 

این بخش از مسابقات در 3 بخش شناورهای هوشمند(دانشجویی)، ربات‌های زیردریاییROV(دانشجویی)، شناورهای دانش‌آموزی و همچنین جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی برگزار می‌شود.

بی‌شک توسعه صنعت کشتی‌سازی در صورت ارتباط آن با دانشگاه‌ها و استفاده از خلاقیت و نوآوری دانشجویان، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. با توجه به اهمیت صنایع دریایی در کشور ما و تأثیر آن بر صنایع گوناگون، لزوم برگزاری مسابقاتی در سطح دانشجویی در این زمینه احساس می‌شد که با توجه به لزوم استفاده از فناوری‌های نوین به‌منظور تسهیل استفاده از منابع دریایی کشور، برگزاری مسابقات شناورهای هوشمند امکان دستیابی به دانش موردنظر را فراهم می‌کند.

در این بخش رقابت میان 30 گروه با همکاری دانشگاه شریف صورت خواهد گرفت که درنهایت 8 گروه برتر برگزیده خواهد شد. 

مسابقات ربات‌های زیرسطحی ROV با حمایت ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در جریان سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت باهدف ارتقاء و آشنایی با این فنّاوری برگزار خواهد شد. 

ربات‌های زیردریایی rov به‌نوعی از زیردریایی‌ها گفته می‌شود که توانایی نفوذ و انجام عملیات در زیرآب تا اعماق بسیار زیاد رادارند. این ربات‌ها بسته به توانمندی به کلاس‌های کاری مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. 

در کشور ما با توجه به وجود سواحل طولانی در جنوب و شمال کشور و وجود بندرها و صنایع نفت و گاز بستر مناسبی برای فعالیت این نوع  از ربات‌ها وجود دارد. ازاین‌رو امیدواریم مسابقات ربات‌های زیردریایی rov توجه نخبگان و محققین کشورمان را به این حوزه از دانش رباتیک جلب کرده و با حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد شکوفایی دستاوردهای علمی محققین این عرصه باشیم.

در این بخش از مسابقات رقابت میان 15 گروه با همکاری دانشگاه آزاد قزوین صورت خواهد گرفت که درنهایت از 3 برگزیده تقدیر خواهد شد. 

بخش دیگر با عنوان فیلم کوتاه و عکس دانشجویی رقابتی را در 4 محور مرتبط با دریا بر پا کرده است که درنهایت از 12 نفر با همکاری دانشگاه هرمزگان تقدیر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا