برای دی‌.ان‌.ای خود رمز بگذارید!

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، ، به همین خاطر تیمی در استنفورد تکنیک‌هایی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات ژنتیکی غیر مرتبط را «پنهان» کند و دانشمندان را قادر سازد تا به جهش‌های مرتبط با بیماری‌های مهم بدون آشکار شدن توالی ژنومی گسترده‌تر فرد دست یابند.

در دنیایی که بسیاری از کارها با استفاده از اطلاعات دی.‌ان.‌ای انجام می‌شود، ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که هر شرکت با دسترسی به دی.‌ان.‌ای  ما در برابر اطلاعاتی که در اختیار دارد، مسئول است.

اما این امیدواری به تنهایی کافی نیست و تقاضا برای توسعه روشی که بتواند از اطلاعات شخصی افراد محافظت کند، رو به افزایش است.

برای برطرف شدن این نگرانی‌ها، تیم استنفورد یک تکنیک مبتنی بر یک پروتکل رمزنگاری کلاسیک شناخته شده به نام "مدار آشفته" (garbled circuit) یا "پروتکل یائو" (Yao's protocol) را توسعه دادند.

در این پروتکل فرد ژنوم خود را با استفاده از یک الگوریتم بر روی تلفن هوشمند یا رایانه خود رمزگذاری کرده که انواع ژن‌های خاص را به مجموعه‌ای از مقادیر خطی که به طور ایمن در فضای ابری آپلود می‌شوند، ترجمه می‌کند.

در نهایت محقق (یا هر شخص ثالثی) فقط می‌تواند به اطلاعاتی که مربوط به تحقیقات آنها است، دسترسی پیدا کند.

به این ترتیب، هیچ فرد یا رایانه‌ای، به غیر از خود افراد به مجموعه کامل اطلاعات ژنتیکی دسترسی نخواهد داشت.

این روش جدید علاوه بر حفاظت از حریم شخصی می‌تواند به لحاظ نظری در زمینه‌های تجاری بیشتری نظیر مطالعات ژنوم اجداد و یا حتی "نیتروژنومیک" (nutrigenomic) موثر باشد.این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا