هوش مصنوعی ایلان ماسک در مسابقات جهانی بازی Dota 2 رقبایش را شکست داد
در این سری از مسابقات هوش مصنوعی با سه بازیکن برتر در بازی Dota 2 روبرو شد و هر سه را مغلوب ساخت. الگوریتم هوشمند از طریق بازیهای مستمر و بررسی بهترین راهحلهای ممکن که خود آنها را تشخیص داده داد موفق شد در این سری بازیها حضور پیدا کرده و پیروز میدان شود. سازندگان این الگوریتم گفتهاند: «واقعیت این است که باتهای هوش مصنوعی در انجام این بازی در شرایط عمل-بر-مبنای-دقیقه عملکردی بهتر از بازیکنان متوسط ندارند، اما با انتخابهای هوشمندانی که اتخاذ میکنند قادر هستند کیفیت کار خود را افزایش دهند.» این سامانه هوشمند قادر است مکانهایی که بازیکنان در نظر دارند به آنها وارد شوند را پیشبینی کرده و در شرایط دشوار از تکنیکهای جدیدی برای غلبه بر حریفان استفاده کند.
مهندسان OpenAI در این ارتباط گفتهاند: «پیروزی در این بازی یک موفقیت بزرگ برای هوش مصنوعی به شمار میرود، به واسطه آنکه نشان داد در شرایط سخت و دشواری که هر انسانی ممکن است با آن روبرو شود، قادر است بهترین نتایج را اتخاذ کرده و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند. هدف از طراحی این الگوریتم هوشمند پیروزی در بازیهایی همچون Dota 2 نیست، بلکه هدف این است که نشان دهیم هوش مصنوعی در جهان واقعی چگونه قادر است تصمیمات مهم را اتخاذ کند.» سامانهای که هوش مصنوعی OPENAI روی آن مستقر شده است تنها ظرف یک ساعت میتواند یاد بگیرد که چگونه باید بازیکنان معمولی Dota 2 را مغلوب سازد.
همچنین برای مغلوب ساختن بازیکنان حرفهای این بازی به دو هفته زمان نیاز دارد. سازندگان این الگوریتم هوشمند گفتهاند، این الگوریتم هوشمند قرار است در مرحله بعد در مسابقات The International 2017 در مقابل بازیکنان دیگری قرار بگیرد. بازیکنانی که میدانند چگونه باید از ترفندهایی خاص برای گمراه کردن این بات هوشمند استفاده کرده و باعث برهم زدن تمرکز او از اهداف اصلی بازی شوند. در بازی آینده مشخص خواهد شد کدامیک بهتر خواهند توانست یکدیگر را گمراه کنند. انسانها یا ماشینها!؟