جنجالی که نامه کارمند گوگل ایجاد کرد

به گزارش سیناپرس به نقل ازیک پزشک،موضوع خیلی حساس و بحث‌برانگیز شده است و در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد آن گفتگوهای بسیار مفصل و شدیدی به راه افتاده است.

این مهندس نرم‌افزار به صورت ضمنی اشاره کرده که تفاوت‌های زیستی بین مردان و زنان، یک واقعیت است و علت جذب کمتر زنان در صنایع فناوری، همین تفاوت‌های واقعی است و نه نگاه جنسیت‌زده.

او تلاش گوگل را که برای خودش یک معاونت برای رفع تبعیض جنسیتی و نژادی دارد را زیر سؤال برده و گفته که تلاش گوگل برای استخدام بیشتر زنام و مردان غیرسفیدپوست، خودش یک تبعیض و به زبان ساده افتادن از سوی دیگر بام است.

او گفته که گوگل باید تنوع ایدئولوژیک ایجاد کند و نه تنوع و گونه‌گونی جنسیتی و نژادی.

حالا ما در ایران در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به غرب به سر می‌بریم، با فرهنگ، باورهای باستانی و جاری متفاوت و با قوانین رسمی متفاوت.

تعارف نداریم، در ایران گفتگو خیلی سخت است و اصولا خیلی‌ها که عافیت‌اندیش هستند، سعی می‌کنند اصلا وارد بحث‌های جنجالی نشوند و تنها از دور نظاره‌گر دعواها باشند.

سؤال این است که باور شما، برای رفع تبعیض جنسیتی باید مدتی تبعیضی از نوع دیگر مثلا در استخدام‌های یا پذیرش‌های دانشگاهی اعمال کرد؟

یا اینکه راه بهتر دنبال کردن توانمندسازی زنان یا اقلیت‌هاست، تا آنها با کسب شایستگی لازم، خودشان جایگاه لازم را پیدا کنند؟

البته مسلما در این میان دسته سومی هستند که با دیدن شرایط عملی حاکم بر این باورند که هیچ سیاست مؤثری برای توانمند کردن وجود ندارد و مطرح کردن شعارهای توانمندسازی، تنها ابزاری برای توجیه سیاست‌های جاری و حواله کردن برابرسازی شغلی به آینده نامعلوم است.

به علاوه یکی از کارهایی که برای توانمندسازی باید انجام شود، تغییر ذهنیت خود زنان است. چگونه می‌توان ذهنیتی خود زنان را نسبت به خودشان عوض کرد؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند که انگاره ضعف و ناتوانی زنان مثلا در علوم کامپیوتر، برخی از رشته‌های مهندسی یا علوم پایه، چیزی است که از همان دوران کودکی به آنها القا می‌شود. یعنی برای مثال اگر همین روزها پسربچه‌ها با تبلت بسیار بازی کند، مورد تشویق قرار می‌گیرد و از او به عنوان مهندس آینده یاد می‌شود، اما دختربچه‌ها وقتی تشویق می‌شوند که متناسب با جنسیت پیش‌فرض جامعه عمل کنند.

سوای این بحث‌ها و علیرغم همه مشکلاتی که نامه ۱۰ صفحه‌ای اوکو چمبر برای او ایجاد کرده، نفس بحث در مورد نظرات متفاوت خیلی در جامعه مهم است و ما هم باید سعی کنیم به نگاه‌های خیلی متفاوت احترام بگذاریم، هر چند که ممکن است از ریشه یا از دید استدلالی کاملا با آن مخالف باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا