جهاد دانشگاهی البرز تا سال 1400 قطب علوم انسانی می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایسنا، سید علی اکبر هاشمی راد در نشست خبری که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جهاد دانشگاهی واحد استان البرز برگزار شد، با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در سال 92 و با ادغام واحد خوارزمی و هنر کار خود را با چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و تجاری‌سازی و اشتغال آغاز کرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها معاونت فرهنگی اقدامات خود را در داخل و خارج از دانشگاه‌های استان پیگیری کرده است.

فرهنگ محور اصلی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت و تصریح کرد: برگزاری همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی، اتاق فکر راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های خوب در جامعه، جشنواره‌های فرهنگی و ملی ویژه دانشجویان، برنامه‌های مربوط به فرهنگ‌سازی در اقتصاد دانش‌بنیان، برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح استان، برگزاری جشنواره بهار و سلسله نشست‌های تخصصی فرهنگ دانشگاهی از جمله این اقدامات صورت گرفته است.

هاشمی راد ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز در قالب یک صندوق قرض‌الحسنه به دانشجویان نیازمند تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در استان البرز خاطرنشان کرد: تداوم فعالیت این دو رسانه در استان، از نگاه فرهنگی جهاد دانشگاهی به امور حکایت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز ادامه داد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز یکی دیگر از مراکزی است که در حوزه معاونت فرهنگی و در استان البرز مشغول به فعالیت است.

چاپ 40 عنوان کتاب از سال گذشته تاکنون

وی به فعالیت مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی نیز اشاره و اعلام کرد: سال گذشته موفق شدیم در این مرکز بیش از 40 عنوان کتاب به چاپ برسانیم که مهمترین آنها مجموعه اطلس‌های گونه‌های جانوری حیات وحش کشور است.

هاشمی‌راد در ادامه به معاونت تجاری‌سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی البرز اشاره و خاطرنشان کرد: این معاونت با مرکز مشاوره کارآفرینی به دانشجویان خدماتی را ارائه می‌دهد و علاوه بر این با کمیته امداد نیز در حوزه مشاوره برای کارآفرینی همکاری دارد.

وی از معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی البرز گفت و تصریح کرد: این معاونت عمده فعالیت خود را در دو حوزه آموزش‌های کوتاه مدت و آموزش‌های تخصصی کارکنان دولت و همچنین آموزش‌های بلند مدت پیگیری می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز افزود: در آموزش‌ کارکنان دولت، با مجوزی که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داریم کار خود را پیگیری می‌کنیم و حوزه دوم را در قالب مرکز علمی کاربردی که عمده تمرکز آن بر روی هنر و مدیریت است ادامه می‌دهیم.

هاشمی‌راد از راه اندازی مرکز نوآوری صنایع هنری در شهرستان فردیس خبر داد و گفت: از مهرماه سال جاری این مرکز در مقطع کاردانی، دانشجو جذب خواهد کرد.

جهاد دانشگاهی البرز تا سال 1400 قطب علوم انسانی می‌شود

وی در ادامه به فعالیت‌های معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز اشاره و اعلام کرد: این معاونت تمام فعالیت‌های خود را در سه گروه آسیب‌های اجتماعی، علوم شناختی و مطالعات شهری پیگیری می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: گروه آسیب‌های اجتماعی تا کنون طرح ملی پایش خانواده که در البرز انجام شده و در ماه‌های آینده در کل کشور به اجرا در خواهد آمد را در دستور کار داشته و علاوه بر آن فاز اول بررسی ویژگی‌های شخصیت اجتماعی و دینداری زندان کشور را انجام داده است که ماه آینده وارد فاز دوم خواهد شد.

هاشمی راد به فعالیت‌های گروه علوم شناختی اشاره کرد و گفت: تمرکز این گروه در حوزه روانشناسی است و بر این مبنا طرح‌هایی همچون تعیین میزان شادکامی مردم البرز را در دستور کار دارد.

وی به گروه مطالعات شهری اشاره و خاطرنشان کرد: با داشتن این سه گروه، طبق برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی، جهاد البرز باید تا پایان سال 1400 به قطب و مرجع علوم انسانی در استان تبدیل شود و بتواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی راهکارهای خوبی را رقم بزند.

رئیس جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی پژوهشکده علوم اجتماعی و شهری در استان البرز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به مغفول ماندن این حوزه و توانایی جهاد دانشگاهی البرز در علوم انسانی، این پژوهشکده به طور خاص در استان البرز راه‌اندازی خواهد شد.

مرکز مطالعات اقوام در البرز تاسیس می‌شود/ راه‌اندازی بانک خون بند ناف فردیس در آینده نزدیک

وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به تنوع قومی و فرهنگی در البرز، مجوز اولیه راه‌اندازی مرکز مطالعات اقوام نیز اخذ شده است.

هاشمی‌راد از انجام مراحل مطالعاتی طرح بررسی تجمع زیستی فلزات سنگین در سه ماهی پرمصرف و ارزیابی ریسک مصرف در رژیم غذایی توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز خبر داد و گفت: با توجه به رشد جمعیت و مصرف مواد شیمیایی برای تولید محصولات غذایی، این طرح در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفت تا بتوانیم از ریسک مصرف مواد غذایی بکاهیم.

وی در ادامه به فعالیت شعبه البرز بانک خون بند ناف پژوهشکده رویان اشاره و با بیان اینکه سال گذشته 365 نمونه جمع آوری و به مرکز رویان ارسال شد گفت: البرز در این حوزه رتبه دوم کشور را دارد و تا کنون توانسته 1200 نمونه خون بند ناف نوزادان البرز را جمع‌آوری کند.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بانک خون بند ناف کرج باعث شد تا شهروندان متقاضی به تهران سفر نکنند، شعبه دوم این مرکز نیز مهرماه در شهرستان فردیس راه‌اندازی خواهد شد.

هاشمی‌راد در پایان ضمن تبریک مجدد به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار خاطرنشان کرد: خبرنگاری کار عشق و علاقه است، خبرنگاران با صراحت، صداقت، تعهد و سرعت عمل خود به مردم و جامعه آگاهی می‌بخشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا