دکانی به نام لیزر

دکتر محمد ایمانی، عضو هیأت علمی انجمن متخصصان پوست ایران ضمن اظهار تأسف از عدم وجود نظارت کافی بر حوزۀ پوست و زیبایی، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «به دلیل نبود نظارت‌های دقیق در این حوزه، بسیاری از غیرمتخصصان، تکنیسین‌ها و متولیان آرایشگاه‌ها وارد این حوزه شده‌اند و تبلیغات دروغینی در این عرصه انجام می‌شود؛ این درحالی است که هر لیزری عملکرد شناخته شده‌ای دارد و تأثیر آن روی مواردی مانند آکنه، جای اسکار و حتی رفع موهای زائد محدود است؛ در ضمن به‌کارگیری لیزر، مستلزم اطلاع از کارآیی هر نوع لیزر در درمان هر یک از بیماری‌ها است.»

 دکتر ایمانی به تبلیغات گسترده‌ای که این روزها در فضای مجازی درخصوص استفاده از لیزر وجود دارد اشاره کرد و گفت که این نوع تبلیغات، نظیر لیزر دائمی موهای زائد با تخفیفات 70 یا 80 درصدی، هیچ کدام از نظر علمی صحت و اعتبار ندارند.

او افزود که باتوجه به جذاب و پرمخاطب‌بودن مقوله پوست و زیبایی، این نوع تبلیغات بسیار هیجان‌انگیز و اغواگرانه به نظر می‌رسند در صورتیکه هیچ کدامشان پایه و اساس درست علمی ندارند و صرفاً متقاضیان و بیماران را گمراه می‌کنند و فریب می‌دهند.

این متخصص بیماری‌های پوستی از مورد خاص رفع دائم موهای زائد با استفاده از لیزر نام برد و توضیح داد که حذف دائمی موهای زائد، ادعایی غلط است و به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. بیان صحیح علمی این مسأله، طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا به این شکل است: «به کاهش تعداد موهای قابل‌ملاحظه بعد از انجام لیزر، حذف موهای زائد گفته می‌شود». باید توجه داشت که این اقدام به‌هیچ‌وجه دائمی و قطعی نیست و صرفاً به کاهش تعداد موهای زائد می‌انجامد. همچنین میزان کاهش آن باتوجه به ژنتیک و نوع پوست افراد، متفاوت است.

دکتر ایمانی در ادامۀ توضیحات خود افزود: «امکان حذف دائمی موهای زائد به‌صورت قطعی و تضمینی وجود ندارد. ممکن است موهای زائد بعد از لیزر در یک فرد تا سال‌ها برنگردد، اما در فردی دیگر بعد از یک سال برگردد که نیاز به تکرار استفاده از لیزر دارد.»  

او تأکید کرد که پزشکان وظیفه دارند آگاهی‌های لازم را درخصوص نتیجه اقدامات پوستی به بیمار ارائه دهند چراکه در اغلب اوقات، انتظارات بیمار و پزشک یکسان نبوده و بسیاری از انتظارات بیمار از نظر پزشکی اساساً قابل اجرا نیست.

عضو هیأت علمی انجمن متخصصان پوست ایران همچنین از فقدان نظارت کافی و دقیق بر مسأله توزیع و فروش دستگاه های لیزر، انتقاد و یادآوری کرد که بسیاری از این دستگاه‌ها حتی مجوز وزارت بهداشت را ندارند.

او دربارۀ استفاده از دستگاه‌های لیزر در آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیرمتخصص هشدار داد و تأکید کرد که این امر، ممکن است منجر به بروز مشکلات و عوارض زیادی برای متقاضیان شود.

دکتر ایمانی تأکید کرد که باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس، انجمن متخصصان پوست و اداره تجهیزات پزشکی تشکیل شود تا بر توزیع، فروش و نحوۀ استفاده از این تجهیزات نظارت شود و کاربران این دستگاه‌ها از نظر صلاحیت، مورد بررسی قرار گیرند.

این متخصص پوست و زیبایی افزود: «در دنیا ابتدا تقاضا ایجاد می‌شود و سپس دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای پاسخ به تقاضای ایجاد شده تهیه یا وارد می‌شود، اما در کشور ما در بسیاری از موارد به‌ویژه مواردی که با زیبایی سر و کار دارد، اول دستگاه را وارد می‌کنند بعد با تبلیغات کاذب تقاضا ایجاد می‌کنند، کلاس‌های آموزشی یک تا دو ساعته برقرار می‌شود و در نهایت دستگاه را به مراکز غیرمجاز مانند آرایشگاه‌ها می‌فروشند.»

او در همین راستا وزارت بهداشت را مسئول و پاسخگوی استفادۀ غیرمجاز از این تجهیزات دانست و گفت که شرکت‌های تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند بنابراین این وزارتخانه باید نسبت به عوارض احتمالی ایجادشده برای بیماران در این زمینه پاسخگو باشد.

در پایان، این عضو هیأت علمی انجمن متخصصان پوست ایران به مردم توصیه کرد که اگر قصد مراجعه به مراکز درمانی برای استفاده از خدمات لیزر را دارند، حتماً دربارۀ آن مرکز و متصدیان دستگاه‌های لیزر آن‌جا، از انجمن متخصصان پوست استعلام بگیرند، چراکه افراد غیرمتخصص می‌توانند به‌راحتی سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازند.

 

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا