سنجش فضای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، ایرج فیضی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دارای 9 گروه پژوهشی است اظهار کرد: سال گذشته دراین 9 گروه 18 طرح پژوهشی انجام شد همچنین 70 مقاله ارائه و 14 کتاب نیز چاپ شد. از طرفی 7 کرسی نقد و نظریه‌پردازی برگزار شد.
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی افزود:‌ در حوزه آموزش نیز 50 دانشجوی دوره دکترا داریم که هشت نفر سال گذشته فارغ ‌التحصیل شدند و همچنین  9200 نفر از سازمان‌های مختلف همچون سازمان بهزیستی،‌ وزارت اقتصاد،‌ وزارت ارتباطات، مرکز ملی رقابت، سازمان تامین اجتماعی و شهرداری در حوزه آموزش‌های تخصصی آموزش دیده‌اند.
وی با بیان اینکه برای تنظیم برنامه پژوهشگاه برنامه ششم، توسعه کشور و توانمندی‌های خودمان را در نظر گرفتیم تا روند پژوهش‌ها ازحالت آکادمیک به سمت کاربردی سوق یابد، ادامه داد: در واقع بخش مربوط به علوم انسانی برنامه ششم توسعه و اسناد توسعه ایران استخراج کرده و موضوعات در دستور کارگروه‌های پژوهشی را با آن بخش منطبق کردیم.
فیضی افزود:  بحث بیکاری مهمترین مسئله‌ای بود که در اسناد مختلف کشور مورد اشاره قرار گرفته است. در پژوهشگاه علوم انسانی علوم گروه‌های مختلف به صورت بین رشته‌ای می‌توانند به صورت مشترک به این مسئله بپردازند چرا که بحث اشتغال و بیکاری دارای ابعاد مختلفی است.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: فعلا به عنوان یک کار برنامه‌ای در پژوهشگاه روی این موضوع در حال کار هستیم. به عنوان مثال طرح پژوهشی "آسیب شناسی رشته تحصیلی دانشگاهی و ارتباط با نیازهای جامعه" در قالب طرح بیکاری در دستور کار قرار دارد.
دکتر فیضی گفت: در واقع یک شبکه‌ برنامه مشترک بین رشته‌ای برای پرداخت به بحث بیکاری و اشتغال در نظر گرفته‌ایم و بنای کار بر این است که محورهای منتخب تکراری نباشند. در این راستا با مطالعه هدف‌ها نشست‌های متعددی را با کارشناسان این حوزه و مدیران کشور برگزار کردیم تا به محورهای اصلی ورود کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح مهمی تحت عنوان "سنجش فضای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران" در دستور کار گروه پژوهشی اقتصاد قرار داد اظهار کرد: این مسئله یکی از موضوعات مهم در اقتصاد است که به روند تولید و اشتغال کمک می‌کند به گونه‌ای که در صورت بهبود فضای سرمایه‌گذاری قطعا تولید ملی و اشتغال را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی افزود: این یک طرح ملی بوده و گروه اقتصاد پژوهشگاه به صورت پی‌در پی فضای سرمایه گذاری کشور را رصد می‌کند.
دکتر فیضی گفت: مبحث دیگر مربوط به "بافت فرسوده و بافت ناکارآمد" می‌شود که در دستور کار گروه برنامه‌ریزی شهری پژوهشگاه قرار دارد. البته این طرح در سطح تهران اجرا شده اما در مکانیزم جدید قرار است به صورت ملی در سطح کشور اجرا شود.
وی با بیان اینکه "سبک زندگی" از دیگر موضوعات محوری برنامه ششم توسعه است اظهار کرد: طبق این برنامه دولت موظف به تنظیم سند سبک زندگی شده و به صورت سالانه باید آن را رصد کند.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ادامه داد: از این پژوهشگاه با توجه به تجربه سوابقی که در این حوزه دارند قرار شده سند سبک زندگی را تدوین و به صورت سالانه رصد و پایش کند. در حال حاضر نیز پروپزال این سند تهیه شده وبه دنبال رایزنی با دولت برای اجرا هستیم. در واقع اجرای این سند کمک به دولت در راستای برنامه ششم توسعه کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه "ایجاد نظام جامع مدیریت دانش" طرح در دستور کار گروه مدیریت است اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر مدیران جمهوری اسلامی در آستانه بازنشتستگی هستند این طرح به مستندسازی تجارب این افراد و پرداختن به بحث مدیریت دانش برای نسل جوان کمک می‌کند.
دکتر فیضی "پیمایش ملی شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی" دیگر طرح در دستور کار پژوهشگاه علوم انسانی عنوان کرد و گفت:‌ این طرح در دستور کار گروه جامعه شناسی قرار دارد و مقرر شده با شناسایی ابعاد اجتماعی فضای مجازی این طرح را در سطح ملی اجرا کند.
وی ادامه داد:‌ همچنین "هویت ایرانیان" یکی دیگر از موضوعات در دستور کار گروه جامعه شناسی است که ابعاد مختلف هویت ایرانی، اسلامی، قومی و مدرن به عنوان یک پیمایش ملی بررسی می‌شود.
دکتر فیضی طرح مطالعه خلقیات ایرانیان را نیز در دستور کار روانشناسی اجتماعی عنوان  کرد و گفت: مقایسه انسان شناسی اسلامی با غربی نیز در دستور کار گروه الهیات قرار دارد.
وی همچنین در پایان از پایش سند چشم‌انداز 1404 در این پژوهشگاه خبر داد و افزود: پروژه‌ای را در راستای شاخص‌بندی سند چشم انداز در دستور کار داریم که گزارش‌های سالانه از این پروژه با همکاری سازمان برنامه و بودجه استخراج و رصد می‌شود. 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا