مرگ میرزاخانی بین شاعران به اندازه ریاضی‌دانان دردناک است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، هوارد جاکوبسون رمان نویس، مدرس دانشگاه و ستون نویس روزنامه گاردین در مورد مریم میرزاخانی نوشت: دو هفته از مرگ مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته می‌گذرد. او چهل ساله بود. قبل از دیدن خبر مرگ او در مطبوعات هرگز چیزی درباره‌اش نشنیده بودم.

این حقیقتا یک داستان غمگین است: میرزاخانی که در ایران به دنیا آمده و استاد دانشگاه استنفورد بود، تنها زنی است که توانسته مدال Fields را که برای ریاضی‌دانان مانند جایزه نوبل است، به دست آورد و به گفته مطبوعات توانسته است زندگی خود را در کنار همسر و دخترش حفظ کند.
به یاد دارم در دوران تحصیل بین دانش‌آموزانی که در ریاضیات وعلوم مهارت داشتند و ازارقام و نمادها برای بیان منظورشان استفاده می‌کردند با دانش‌آموزانی که طبع شاعری داشتند تفاوت کیفی ناگفته‌ای وجود داشت. خلاقیت با ما بود بعدها متوجه شدم که کلمه خلاق مسئولیت زیادی به دنبال دارد و درمیان آزادی‌هایی که گاهی دراختیارما می‌گذاشت، رهایی از ساختارها، دانش و قانع کردن سایرین مهمتر بود.
چنان‌که گفته می‌شود، میرزاخانی قبل از این که به سراغ ریاضی برود، خودش را یک نویسنده تصور می کرد. احتمال این که وی مسیر زندگی خود را برای تخصص در یک رشته با سطح پایین‌تر یا به دور از هنر تغییر داده باشد، اندک است. او ورود خود را به دنیای ریاضی با زبانی بیان کرده است که هر نویسنده‌ای به خوبی متوجه می‌شود: « مانند گم شدن در یک جنگل و تلاش برای استفاده از تمام دانش و آگاهی خود به منظور یافتن راهکارهای جدید که ممکن است با کمی شانس بتوانید راه خروج از جنگل را بیابید.»
اعتماد به این که تنها اگر جرأت کنیم خود را به دور از هرگونه تعصب و اصرار به ماندن در تاریکی، در کار غوطه‌ور کنیم، درباره یافتن راه خروج، کار به درستی انجام خواهد شد.
بهترین متن‌ها و نوشته‌ها با استفاده از این شیوه، بدون قصد قبلی، بدون آگاهی، با قدرشناسی و به‌طور غیرمنتظره به رشته تحریر درآمده‌اند. ریاضی‌دان و هنرمند با تاریکی‌های یکسان روبه‌رو هستند و هر دو در برابر خدا سر تعظیم فرود می‌آورند. غم و افسوس مرگ میرزاخانی بین شاعران نیز به اندازه ریاضی‌دانان احساس می‌شود و دردناک است.
مریم میرزاخانی نابغه 40 ساله ایرانی و برنده جوایزی چون جایزه ستر/Satter prize از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال 2014 ، 24 تیرماه به دلیل ابتلا به سرطان درآمریکا درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا