آیا بخارآب جایگزین بنزین خواهد شد؟

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما، دانشگاه کلمبیای نیویورک ،جایی که فرایند تبخیر آب در یک آزمایشگاه شبیه‌سازی شد و نیروی آن برای راه انداختن یک خودروی کوچک به کار گرفته شد. این گروه معتقد است که این فناوری می‌تواند در اندازه‌های بزرگ‌تر نیز استفاده شود. مثلاً برای منابع آبی بزرگ و سواحل.

محققان پایه‌ی کاری خود را بر روی تحقیقات سال گذشته‌ی اوزگور ساشین گذاشتند. اوزگور، استادیار علوم زیست‌شناسی و فیزیکی در دانشگاه کلمبیا است. او کشف کرد که هاگ‌های باکتریایی می‌توانند در رطوبت‌های مختلف افزایش و کاهش حجم دهند و از این تغییر اندازه می‌توان برای حرکت دادن اشیاء استفاده کرد. او نتیجه‌گیری کرد که این هاگ‌ها نسبت به مواد دیگری که امروز از آن‌ها استفاده می‌شود، قدرت انتقال انرژی بیشتری را برای به حرکت درآوردن اشیاء دارا هستند.

خودرو کوچکی که انرژی موردنیاز خود را از بخارآب تأمین می‌کند

او با همکاری دیگر دانشمندان سعی کرد متوجه شود که آیا می‌توان از این نیرو و صرفاً با هوای مرطوب برای به حرکت درآوردن ماشین‌های کوچک استفاده کرد یا نه. ایده‌ی کار این‌گونه است که دسته‌ای از این هاگ‌های باکتریایی را در سطح نواری قابل‌انعطاف بکاریم و آن را در معرض هوای خشک قرار دهیم. با این کار هاگ‌ها منقبض‌شده و نوار را منقبض می‌کنند. از طرف دیگر هوای مرطوب برعکس این فرایند را انجام می‌دهد، دقیقاً شبیه به حرکت عضله‌های مصنوعی.

با این شیوه، گروه پیستون بخار آبی ساخت و آن را به ژنراتوری وصل کرد که توانست چراغ کوچکی را روش کند. دومین موتوری که به این وسیله تأمین نیرو کرد را مویسچر میل نامیدند. به زبان ساده، این یک چرخ پلاستیکی است که چندین نوارِ هاگ پاشی شده روی آن قرار دارد. نیمی از این نوار در هوای مرطوب و نیم دیگر آن در هوای خشک قرار داد. وقتی بخشی را در معرض رطوبت قرار دهیم، عدم تعادل باعث چرخید این چرخ می‌شود و تا زمانی که عدم تعادل وجود دارد، این منبع انرژی به‌صورت یکنواخت کار خواهد کرد.