تا دوسالگی نوزاد: شیر مادر به همراه تغذیه تکمیلی

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر سید سعید اسکویی افزود: با وجود مزایای فراوان تغذیه با شیر مادر تنها ۵۰ درصد مادران، نوزادان خود را تا ۶ ماهگی به شکل انحصاری با شیر خود تغذیه می دهند.

این مسئول همچنین گفت: شیردهی فواید بسیاری برای سلامت نوزاد و حتی خود مادر دارد و بهترین شیوه ارتباط روانی فیزیکی بین مادر و نوزاد است.
وی اضافه کرد: شیر مادر، ارزان و در دسترس است و مناسب ترین دما را برای تغذیه نوزاد داشته و در ۶ ماه اول، تغذیه انحصاری با شیر مادر، احتمال اسهال و استفراغ و بستری شدن نوزاد را به دلایل مختلف از جمله عفونت های گوارشی کاهش می دهد.
اسکویی ادامه داد: این تغذیه از آن جهت ایده آل و کامل است که مخلوط کاملی از ویتامین ها،پروتئین،چربی و تمام آن چیزی است که نوزاد برای ادامه رشد خود لازم دارد.
وی اضافه کرد: در مطالعات پزشکان ثابت شده تغذیه با شیر مادر به تکامل دوران نوزادی،افزایش هوش، پیشگیری از دسته ای از بیماری های عمدتا مزمن از جمله آسم و عفونت ها کمک می کند و در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و دیابت نیز موثر است.
اسکویی خاطرنشان کرد: برای تغذیه صحیح کودک و رشد مناسب او اصطلاح هزار روز طلایی از زمان آغاز شکل گیری جنین در رحم مادر تا پایان ۲سالگی کودک دوره بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه اهمیت این دوره هزار روزه طلایی زمانی مشخص می شود که بدانیم ۶۰درصد رشد مغزی نوزاد در سال اول تولد و باقی آن تا ۲سالگی اتفاق می افتد،افزود: یکی از موارد تاثیرگذار در رشد مغزی نیز شیر مادر است که تقریبا از بسیاری از بیماری ها و عفونت های گوارشی و تنفسی پیشگیری می کند.
این مسئول یادآور شد: امروزه با تغییر سبک زندگی در جامعه شاهدیم که بسیاری از مادران کمتر تمایل به تغذیه نوزادان خود با شیر مادر داشته و بیشتر از شیر خشک استفاده می کنند در حالی که تاکید نظام سلامت بر آن است که به جز در موارد استثنایی تمام مادران حتی مادران شاغل،نوزاد را با شیر خود تغذیه دهند.
رئیس مرکز بهداشت استان قزوین در پایان افزود: سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، تغذیه انحصاری با شیر مادر را از زمان تولد به مدت ۶ ماه و همچنین تداوم تغذیه با شیر مادر را همراه با تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی یا بیشتر توصیه می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا