ارتباط سرطان و مواد شیمایی مورد استفاده روزانه انسان‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،بدن توانایی تجزیه الکل به استالدئید را دارد. فرمالدئید نیز آلدهیدی است که به‌ طور گسترده در اگزوز خودرو، شامپو، چسب و سایر مصالح ساختمانی یافت می‌شود. دانشگاه کمبریج برای بررسی سازوکار تأثیر آلدئیدها بر ایجاد سرطان، سلول‌های سرطانی پستان دارای جهش ژن BRCA2 را بررسی کرد. جهش در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 که در ترمیم DNA دخیل هستند، خطر ابتلای فرد به سرطان سینه و تخمدان و بازگشت سرطان یا ایجاد سرطان در پستان دیگر را افزایش دهد.

آلدئیدها با تخریب پروتئین BRCA2 از تعمیر DNA جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، این امر در سلول‌هایی که فقط یک کپی دست‌نخورده از BRCA2 دارند، بسیار مهم است. ژن‌های معیوبی که با آن‌ها متولدشده‌ایم، سبب حساسیت برخی افراد در برابر این مواد شیمیایی سرطان‌زا می‌شود. همه ما با دو نسخه از BRCA2 متولد شده‌ایم، اما برخی (حدود ۱ در ۱۰۰) دارای جهش‌هایی هستند که یک نسخه از ژن را غیرفعال می‌کنند. هنگامی‌که تنها یک نسخه از BRCA2 در دسترس است، توانایی سلول برای ترمیم DNA به نصف کاهش‌ یافته و موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، پانکراس، پروستات و تخمدان می‌شود.

باید توجه داشت که ارتباط بیولوژیکی در سلول‌ها، در محیط کنترل‌شده آزمایشگاه بیانگر همه داستان نبوده و باید مطالعات گسترده‌تری انجام شود ولی باید به این موضوع هم توجه داشت که نتیجه این مطالعه بیانگر سرطان‌زا بودن آلدئیدهای موجود در محیط‌زیست ما است که تفاوتی با سایر مواد شیمایی با برچسب احتمالی سرطان‌زا بودن، مثل کافئین و bisphenol-A ندارد.