بازی کودکانه به کشف فسیل منجر شد

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی؛ یک کودک نه ساله اهل نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا  به طور تصادفی و در حین بازی در محوطه ای طبیعی موفق به کشف یک جمجه باستانی شد. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، جود اسپارکس (Jude Sparks) در حین یک گردش خانوادگی و پیاده روی در مناطق اطراف شهر به طور تصادفی و در حین دویدن با یک استخوان برخورد کرده و به زمین می خورد. وی در ابتدا گمان می کند که این استخوان متعلق به یک بوفالوی آمریکائی است اما در پی اعلام مراتب فوق به مسئولان شهری و بررسی دیرینه شناسان دانشگاه نیو مکزیکو؛ مشخص شد که فسیل کشف شده به یک استگوماستادون (Stegomastodon) تعلق دارد که دست کم بیش از یک میلیون سال پیش زندگی می کرده است.

تنها سه نمونه از جمجمه کامل استگوماستادون ها در جهان وجود دارد. اولین فسیل این جانور در بولیوی و در سال ۱۹۰۰ کشف شد. و کارشناسان اعتقاد دارند فسیلی که به تازگی کشف شده است کامل ترین جمجمه این حیوان محسوب می شود.

پدر این کودک در پی مشاهده بقایای استخوانی فوق، از آن تصاویری تهیه کرده و برای پرفسور پیتر هود (Peter Houde) استاد دیرینه شناسی دانشگاه نیومکزیکو ایمیل می کند.   وی با مشاهده تصاویر فوق تشخیص می دهد که احتمالا این فسیل به  یک استگوماستادون مربوط است که از گروه منقرض شده ماستودون ها و از راسته فیل سانان به شمار می رود.

کیل اسپارکس پدر جود در رابطه با کشف فوق به رسانه ها اعلام کرد که پسرش مانند بسیاری از کودکان به دایناسورها و فسیل ها علاقه بسیار زیادی داشته و کتاب های زیادی در این مورد دارد.

به گفته کارشناسان، اقدام به موقع این خانواده برای اطلاع رسانی به مقامات مربوطه و کارشناس دیرینه شناس بسیار با اهمیت محسوب می شود . پرفسور پیتر هود در این رابطه اعلام کرد: «من دوست دارم که مردم را به داشتن آگاهی در این زمینه تشویق کنم. این خانواده کار خاصی انجام دادند اگر سعی می کردند خودشان این فسیل را از زیر خاک در بیاورند، بدون داشتن دانش فنی ممکن بود آسیب زیادی به آن وارد کنند.»

این دانشمند معتقد است که فسیل های بیشتری از این حیوان در نزدیکی این منطقه وجود دارد و امیدوار است که به همراه زمین شناسان بتوانند در این منطقه حفاری اکتشافی انجام دهند.

به گفته پرفسورهود تنها سه نمونه از جمجمه کامل استگوماستادون ها در جهان وجود دارد. اولین فسیل این جانور در بولیوی و در سال ۱۹۰۰ کشف شد. اما او معتقد است فسیلی که او بیرون آورده کامل ترین جمجمه این حیوان است

.

این کشف بسیار منحصر به فرد و ویژه محسوب می شود زیرا بخش فک، آرواره و عاج این جانور در سطح زمین قرار گرفته بود. پرفسور هود در مقاله ای که در این رابطه منتشر شد اعلام کرد: «به ندرت فسیل های این جانور در کنار یکدیگر کشف شده و به دست می آید. معمولا فسیل های استگوماستادون ها  علی رغم ابعاد بزرگ این جانور، بسیار شکننده و اسیب پذیر هستند. ما بسیار بسیار خوشحالیم که این خانواده شخصا اقدام به حفاری و بیرون آوردن فسیل نکرده اند زیرا در این صورت نابودی فسیل حتمی بود.»

گفتنی است پس از کشف این فسیل، مشکل بزرگی در مسیر دانشمندان و دیرینه شناسان قرار داشت زیرا این فسیل در زمین های شخصی قرار داشت که صاحب آن اجازه فعالیت های دیرینه شناسان و کاوش را نداده و سرانجام به شرط عدم انتشار محل کشف فسیل و مخفی ماندن آدرس وی، اجازه فعالیت دانشمندان را صادر کرد. عملیات حفاری و کاوش در محل کشف فسیل فوق در ماه می آغاز شده و بقایای استخوان ارزشمند این جانور منقرض شده از زیر خاک خارج شد. متاسفانه کلاژن های استخوان این فسیل  مدت ها قبل از بین رفته بود و به همین دلیل امکان تخریب آن وجود داشت که خوشبختانه با اقدامات به موقع دیرینه شناسان، فسیل فوق به طور سالم از زیر خاک خارج شد.

در حال حاضر یک نمایشگاه از این فسیل در دانشگاه نیو مکزیکو بر پا شده که جود و خانواده اش به عنوان میهمانان ویژه در ان حضور دارند.

احسان محمدحسینی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا