انسان چه زمانی به استرالیا وارد شد؟

باستان شناسان استرالیایی به تازگی و در پی کاوش در یکی سایت های پیش از تاریخی در بخش شمالی این کشور، دریافتند که تاریخ ورود انسان به استرالیا دست کم به 65 هزار سال پیش باز می گردد. کشف فوق از این نظر دارای اهمیت است که که پیش از این تصور می شد که اجداد بومیان استرالیایی در حدود 47 هزار سال پیش وارد این قاره شده بودند. یافته های این بررسی ها و کاوش ها هفته اخیر در مجله طبیعت (Journal Nature) به چاپ رسیده است.

بررسی و حفاری جدید باستان شناسان در یکی از پنگاهگاه های اولیه سنگی انسان در استرالیا به نام Madjedbebe انجام شده که در آن مدارک و شواهدی از اقامت و زندگی انسان در 65 هزار سال پیش به دست آمده است.

در پی کاوش و بررسی در صخره های واقع در منطقه شمالی قاره استرالیا، ابزارهایی پیچیده ساخته شده توسط انسان، کشف شدند که نظریه پیشین ورود انسان به استرالیا را تکذیب می کند. باستان شناسان در این کاوش های خود، قدیمی ترین تبرهای سنگی و ورقه های گچی زرد رنگی را پیدا کرده اند که به نظر می رسد برای تزئینات و نقاشی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

لازم به توضیح است که پیش از این دانشمندان و باستان شناسان تصور می کردند که ورود اجداد بومیان استرالیایی به 47 هزار سال پیش باز می گردد.

پیتر ایتکاک (Peter Hiscock) از باستان شناسان دانشگاه سیدنی در رابطه با دستاوردهای جدید همکاران خود در مورد ورود انسان به استرالیا گفت: « در واقع این دستاوردها برداشتن یک گام شگفت انگیز و مهم در رابطه با گذشته انسان در استرالیا به حساب می آید.»

دکتر کریس کلارکسون (Chris Clarkson) از باستان شناسان دانشگاه کوئینزلند و سرپرست تحقیقات این گروه در رابطه با شواهد به دست آمده از بررسی این سایت پیش از تاریخی می گوید: «ما موفق شدیم تا اجاق های آتش، حلقه های سنگی اطراف آن و گورهای انسانی که هنوز آثاری از بقایای انسانی در آن ها بوده، را در این حفاری به دست آوریم. تاکنون چینین سایت قدیمی غنی از آثار و مدارک در استرالیا به دست نیامده بود.»

سایت Madjedbebe در دهه 1970 میلادی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته بود. اما در پی بررسی های اخیر دکتر کلارکسون و همکارانش در سال های 2012 و 2015 میلادی، بیش از 11 هزار آثار قابل توجه از عمیق ترین لایه های حفاری سایت به دست آمده است. علاوه بر این آثار، باستان شناسان موفق شدند تا بقایایی از غذاهای مانده در اجاق های آتش پخت غذا، هاون های سنگی و دسته آنها، ابزارهای سنگی و مواد رنگ آمیزی و نقاشی را نیز کشف کنند.

همچنین این باستان شناسان قدیمی ترین نمونه شناخته شده تبرهای سنگی لبه گرد را به دست آوردند که دارای دسته بوده و می توان گفت 20 هزار سال قدیمی تر از نمونه های به دست آمده در دیگر بخش های جهان است.

دکتر کلارکسون معتقد است که این یافته ها بینش بهتری را در مورد توانایی های پیچیده انسان های باستان و همچنین تاریخچه مهاجرت انسان ها از آفریقا و گسترششان در سراسر جهان فراهم می سازد. از جمله دیگر آثار مهم به دست آمده در این حفاری، سه تبر سنگی کشف شده از لایه های مختلف زمین و یک سنگ تراش خورده مستطیل شکل متعلق به 65 هزار سال پیش است.

علاوه بر این، کلارکسون در ادامه سخنانش افزود که این کشفیات باعث شده تا تمام نظریه های پیشین در مورد انسان های اولیه از میان برود. ما در مورد 20 تا 25 هزار سال قبل از تاریخ به دست آمده قبلی سخن می گوییم.

برای تعیین قدمت مصنوعات و آثار به دست آمده از این سایت قدیمی ، محققان لایه های مختلف سایت را تاریخ گذاری کردند. آنها برای به دست آوردن این تاریخ گذاری، روش رادیو کربن (کربن 14) را به کار گرفتند. آنها با این روش تا بخشی که به 37 هزار سال پیش مربوط می شده، تاریخ گذاری کردند و سپس با به کارگیری روشی به نام تکنیک لنز نوری تحریک شده به تاریخ گذاری سایر لایه های باقی مانده پرداختند. در این تکتیک، شناسایی آخرین زمان در معرض نور خورشید قرار گرفتن، بسیار مهم است.

فاطمه کردی