کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق آغاز به کار کرد

در ابتدای مراسم، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در سخنانی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به یک نهاد علمی معتبر به نام جهاد دانشگاهی است؛ نهادی که تا چند روز آینده سی و هشتمین سالگرد تأسیس خود را برگزار می کند. (جهاد دانشگاهی) طی این سال های پر نشیب و فراز، در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی، منشأ اثر و خدمت بوده و همچنان، پژوهشگران این نهاد در رشته های مختلف مشغول خدمت هستند.

ایمانی خوشخو افزود: ورود جهاد دانشگاهی به عرصه آموزش عالی با تأسیس این دانشگاه بوده است. مثل همه کارهای جهاد دانشگاهی، این نهاد همواره بدنبال کارهای برتر و غیرموازی با دستگاه های موجود بوده و این دانشگاه هم با همین سیاست تأسیس شد.

دکتر ایمانی خوشخو: جهاد دانشگاهی طی این سال های پر نشیب و فراز، در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی، منشأ اثر و خدمت بوده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: مطرح شدن بحث اطفای حریق در این دانشگاه یک بحث سمبلیک نیست؛ بلکه یک کار ریشه ای است. با تأسیس دپارتمان نفت و گاز طی 3 سال اخیر، جهاد دانشگاهی به عرصه آموزش نفت و گاز وارد شد و طی این چند سال، خوشبختانه توانسته است جای خود را در عرصه نفت و گاز کشور باز کند. درحال حاضر دانشجویان رشته ایمنی و حقوق نفت و گاز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دپارتمان نفت و گاز، دپارتمانی بسیار فعال و باانگیزه است و ان شالله طی سال های آینده، در عرصه های مختلف شاهد برنامه های مفصل از این دپارتمان خواهید بود.

ایمانی خوشخو خاطر نشان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه نسل سوم شناخته شده است؛ یعنی علاوه بر توجه به حوزه آموزش و پژوهش، عرصه کارآفرینی در این دانشگاه جایگاه ویژه ای دارد. افتخار می کنیم که بگوئیم، درمیان این همه دانشگاه بزرگ و کوچک کشور، دانشگاه علم و فرهنگ شاید یکی از دانشگاه های انگشت شماری است که نزدیک به 70 درصد فارغ التحصیلان آن، بیکار نیستند. دانشجویان این دانشگاه در رشته های مختلف در دانشکده های فنی و مهندسی، هنر، علوم انسانی، علوم پایه، فناوری های نوین زیستی و علوم گردشگری – تنها دانشکده در حیطه گردشگری در سطح کشور با 8 رشته از لیسانس تا دکتری – مشغول تحصیل هستند.

در بخش دیگر این مراسم، دکتر علی احمدی، دبیر اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق، گزارشی از مراحل برنامه ریزی این کنفرانس ارائه کرد. احمدی گفت: بعد از وقوع چند آتش سوزی در صنعت نفت و در ساختمان های اداری – تجاری طی سال گذشته، کارشناسی رخدادهای موجود نشان داد که در این زمینه خلاء هایی وجود دارد. این نواقص بعضا نشان دهنده عدم آمادگی قبلی و یا بزرگی ابعاد حادثه است، اما عمدتا برخواسته از عدم بکارگیری شیوه های نوین علمی و سیستمیک در فرماندهی و مدیریت مقابله با حوادث و بحران هاست.

احمدی تأکید کرد: در جریان حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر در تابستان 95، وزیر نفت ضمن حضور در اتاق بحران منطقه و در خلال مشاهدات و ارائه گزارش ها، با این بیان که عملیات مهار آتش، فرمانده ندارد و باید هر چه سریع تر فرمانده متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، فقدان فرماندهی عملیات در صحنه حوادث را آشکار ساخت. گفته های وزیر نفت در این خصوص، دپارتمان نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ را بر آن داشت، در جهت پاسخگویی به این نیاز، روشی با عنوان فوق طراحی، برنامه ریزی و اجرا نماید.

دبیر اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق افزود: پس از پدید آمدن ایده اولیه همایش، ابتدا قرار شد که همایش به صورت تخصصی و با رویکرد صنعت نفت برگزار گردد؛ اما با نظر شورای سیاست گذاری متشکل از سیاست گذاران و متخصصین حوزه صنعت نفت و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، قرار شد همایش با گنجاندن بخش پذیرش مقالات، به کنفرانس تغییر یافته و با گسترش جامعه هدف به همه بخش های صنعتی و غیرصنعتی کشور، به سطح ملی ارتقاء یابد.

احمدی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کنفرانس در این مدت گفت: تعداد ثبت نام کنندگان در این کنفرانس 388 نفر، تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه 45 مقاله، تعداد مقالات پذیرفته شده 35 مقاله و تعداد مقالات برای ارائه شفاهی 20 مقاله هستند. همچنین 8 کارگاه آموزشی، 4 پنل تخصصی و نمایشگاه معرفی محصولات اطفای حریق طی این دو روز برگزار خواهند شد.

دکتر طیبی: هر پژوهش کاربردی که در جهاد دانشگاهی انجام می شود، حتما به فناوری تبدیل می شود و پیگیری می کنیم که در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند در جامعه تولید ثروت و اشتغال کند.

سردار سعید شریف زاده، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، دیگر سخنران مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفاء حریق بود.

شریف زاده تأکید کرد: موضوع ایمنی در جامعه، حلقه گمشده ای است و با اینکه در زندگی همواره با ایمنی و حریق درگیر هستیم، تا به حال این موضوع به عنوان یک موضوع ملی تلقی نشده است. متاسفانه در این زمینه علمی تولید نمی شود و فعالیت های صورت گرفته در این زمینه صرفا تا قبل از وقوع حادثه و در باب پیشگیری است که آن هم بومی سازی شده علومی است که از خارج وارد شده و ما برای بومی سازی این علوم نیازمند آموزش عالی هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: فرماندهی حریق وظیفه ای علمی است و فرمانده عملیات اطفاء حریق باید از قبل مهندسی و برنامه ریزی شده عمل کند؛ ما نیز برای این امر، مدل هایی بومی سازی شده تدارک دیده ایم. امیدواریم این کنفرانس، خروجی های مفیدی داشته باشد و بتوانیم فرماندهانی مقتدر جهت اطفاء حریق پرورش دهیم.

در ادامه این مراسم، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فناوری های تولید شده یا در حال تولید در جهاد دانشگاهی گفت: یکی از مأموریت های اصلی خود را تولید فناوری های مورد نیاز صنایع یا انتقال تکنولوژی برای تأمین فناوری های مورد نیاز کشور می دانیم. جهاد دانشگاهی در صنایع بالادستی نفت فعال بوده و علاوه بر آن، فناوری های متعددی را در حوزه مکانیک برای صنعت نفت ایران تولید کرده است که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت اشاره کرد. طراحی ربات یا بازوی بارگیری نفت از تانکرها به درون نفت کش ها و تجهیزاتی برای کنترل آلایندگی در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها، از دیگر فعالیت های جهاد در این صنعت است.

طیبی خاطر نشان کرد: هر پژوهش کاربردی که در جهاد دانشگاهی انجام می شود، حتما به فناوری تبدیل می شود و پیگیری می کنیم که در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند در جامعه تولید ثروت و اشتغال کند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی – امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا