گام دیگر چین برای مخابره اطلاعات کوانتومی به فضا

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از ساینس دیلی، درهم تنیدگی کوانتومی به معنای جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره مانند تکانه، اسپین، قطبش و خواصی از این دست است. البته در این آزمایش، محققان چینی توانستند بین دو فوتون واقع در فاصله بسیار دور، در هم تنیدگی کوانتومی ایجاد کنند.

درهم تنیدگی کوانتومی ماهیت مرتبط دو ذره کوانتومی را که در زمان و مکان نقطه‌ای یکسان در فضا ایجاد شده‌اند، توصیف می‌کند. این ذرات درون یک تابع موج قرار دارند و صرفنظر از فاصله موجود بین آن‌ها، ویژگی‌های یکدیگر را تقلید می‌کنند.
محققان از طریق انتقال کوانتومی می‌توانند فوتونی را که در یک نقطه از فضا قرار دارد، وادار کنند رفتار فوتونی را که در نقطه دیگری از فضا قرار دارد، تقلید کند.
در این تحقیقات اطلاعات کوانتومی از یک ایستگاه مستقر روی زمین واقع در کشور چین به ماهواره Micius که در ارتفاع 1200 کیلومتری از سطح زمین در حال گردش در مدار است، مخابره شده است. این طولانی‌ترین فاصله‌ای است که تاکنون بین دو ذره درهم تنیدگی کوانتومی ایجاد شده است.
این پدیده پیش از این بارها در لابراتوارهایی روی زمین آزمایش شده و در پردازش کوانتومی نیز کاربرد دارد. اما تاکنون هرگز اطلاعات کوانتومی به فضا مخابره نشده است. این تحقیقات زمینه را برای استفاده از تمام فناوری‌های کوانتومی در فضا آماده می‌کند