برای حمایت از پناهندگان متحد شویم

در تاریخ 4 دسامبر سال 2000 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه 55/76، تاریخ 20 ژوئن (30 خرداد) را به نام روز جهانی پناهندگان نامگذاری کرد و نخستین مراسم همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان در 20 ژوئن 2001 برگزار شد.

مراسم روز جهانی پناهندگان با همکاری سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، گروه های مدنی و نهادهای مردم نهاد (NGOs) در بیش از 100 کشور جهان برگزار می شود.

این روز، میزبان رویدادهای مختلفی است که هدف اصلی همه آنها، جلب توجه جامعه جهانی نسبت به وضعیت میلیون ها پناهنده و آواره ای است که بدلیل جنگ، درگیری، آزار و اذیت، فقر، قحطی و حتی تغییرات اقلیمی، مجبور به ترک خانه و سرزمین خود و پناهنده شدن به کشورهای دیگر شده اند.

آمارهایی در مورد آوارگان و پناهندگان در جهان

  • هر دقیقه، 20 نفر بدلیل مشکلات ناشی از بلایای طبیعی، آزار و اذیت، درگیری و جنگ، از شهر و سرزمین خود فرار می کند.
  • در جهان، از هر 113 نفر، یک نفر بدلیل شرایط جنگ یا آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می شود.
  • حدود 65 میلیون آواره در سراسر جهان وجود دارند و روزانه، هزاران نفر به جمعیت آوارگان جهان افزوده می شود.
  • 55 درصد پناهندگان جهان مربوط به 3 کشور هستند: سوریه 5.5 میلیون نفر، افغانستان 1.4 میلیون نفر، سودان جنوبی 1.4 میلیون نفر

(مناطق اصلی با بیشترین میزان آوارگی مردم بدلیل درگیری و جنگ در سال 2014 – تصویر: (UNHCR

چه کشورهایی میزبان بیشترین تعداد پناهندگان هستند؟

براساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، کشور ترکیه با میزبانی 2.9 میلیون، پاکستان با 1.4 میلیون، لبنان با 1 میلیون، ایران با 979 هزار، اوگاندا با 940 هزار و اتیوپی با 791 هزار پناهنده، در صدر کشورهای میزبان پناهندگان قرار دارند.

(تصویر: UNHCR)

تأثیر تغییرات اقلیمی بر آوارگی مردم

همانطور که در گزارش روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی اشاره شد، تغییرات اقلیمی طی سال های اخیر، به یکی از دلایل اصلی آوارگی و مهاجرت مردم در نقاط نیمه خشک و خشک جهان تبدیل شده است.

تخریب محیط زیست، امنیت غذایی و فقر، از علل مهاجرت و چالش های توسعه محسوب می شوند. آمارها نشان می دهند، تنها در مدت 15 سال، تعداد جمعیت مهاجران در سراسر جهان از 173 میلیون نفر در سال 2000  به 244 میلیون نفر در سال 2015 افزایش یافته است. پیش بینی می شود که 50 میلیون نفر از مردم جهان طی یک دهه آینده در نتیجه آثار مخرب بیابان زایی، آواره شوند.

همچنین تخمین زده می شود که طی 50 تا 100 سال آینده، میلیون ها نفر از مردم جهان بدلیل تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله گرمایش جهانی و افزایش سطح آب دریاها، سرزمین خود را ترک و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند؛ بنابراین به جای بستن مرزها، باید به دنبال راه حل های نوآورانه باشیم.

میهمان نوازی و امید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی در آستانه روز جهانی پناهندگان گفت: «مردم بسیاری را دیدم که چیزهای زیادی از دست داده بودند، اما هیچگاه آرزوهای خوب برای فرزندانشان یا تمایل به داشتن جهانی بهتر را از دست نداده اند. تنها خواسته آنها از ما این است – برخورداری از حمایت ما در شرایطی که شدیدا به کمک نیاز دارند.»

بسیاری از پناهندگان در مسیر سخت ترک خانه و سرزمین خود، مشکلات متعددی از جمله گم کردن یا از دست دادن اعضای خانواده، گرما و سرمای شدید، گرسنگی، بیماری، تبعیض و خشونت را تجربه می کنند؛ اما امید دارند با رسیدن به کشوری که میزبانی آنها را می پذیرد، تمامی این ترس ها و تهدیدات پایان یابد.

کشورهایی که میزبان پناهندگان و آوارگان از کشورهای مختلف هستند، به لحاظ قانونی و اخلاقی مسئول هستند تا حد امکان به این افراد کمک کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: weforum / UNHCR / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا