غربالگری اوتیسم، طرحی فراگیر و همگانی خواهد شد

«محمدتقی جغتایی»، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی، با اعلام اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان، این طرح ابتدا به صورت پایلوت در دو استان اجرا خواهد شد و به تدریج در طول سال‌های آینده توسعه می‌یابد و در سطح ملی همه‌گیر می‌شود گفت، در مراکز مقرر، کودکانی که در معرض ابتلا به اوتیسم هستند شناسایی می‌شوند و از آنجایی‌که بیشتر از 95 درصد کودکان برای دریافت خدماتی مثل واکسیناسیون در چند سال آغازین بعد از تولد به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه می‌کنند، اجرای این طرح امکان و شرایط بهتری خواهد داشت.

 

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی است که بر رشد طبیعی مغز در حیطۀ تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد و با رفتارهای غیرطبیعی ارتباطی-کلامی خود را نشان می‌دهد. علائم آن تا قبل از 3 سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز شناخته نشده است اما وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی والدین نقشی در بروز این اختلال ندارد.

بروز اوتیسم در پسران شایع‌تر از دختران است ولی با تشخیص زودهنگام می‌توان آن را کنترل کرد و حتی بهبود بخشید.

عدم رشد مهارت های اجتماعی و ارتباطی، نقص یا تأخیر در تکلم، تماس چشمی کم، کاهش حساسیت نسبت به درد و در بعضی موارد، بروز رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری، دلبستگی به اشیا و مقاومت در برابر تغییر و اختلال در حواس پنجگانه از نشانه‌های اوتیسم است.

دکتر جغتایی، مشاور وزیر بهداشت، در ادامۀ صحبت‌هایش توضیح داد که تشخیص قطعی این اختلال، حتماً باید توسط تیمی متشکل از متخصص روانپزشک یا روانپزشک اطفال به عنوان سرپرست، و در همکاری با روان‌شناسان و کارشناسان توانبخشی انجام شود و در همین راستا تأکید کرد که برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش تخصصی کار با کودکان اوتیسم برای روان‌شناسان و کادر درمان به‌منظور ارائۀ خدمات بهتر، ضروری است.

رییس بنیاد امور بیماری های خاص گفت که آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به اوتیسم در کشور در دست نداریم، اما در حال حاضر، 4 هزار اوتیسمی از خدمات ارائه شده استفاده می کنند.

او گفت که طبق آمار و بر اساس تحقیقات، از هر 150 تا 200 کودکی که به دنیا می‌آیند، یک کودک، مبتلا به اوتیسم است که با توجه به نرخ زاد و ولد در کشور پیش‌بینی می‌شود، سالانه بین 9 تا 10 هزار کودک اوتیسمی به تعداد موجود کودکان مبتلا اضافه شود.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، غربالگری اوتیسم در مهدهای کودک را که هم‌اکنون توسط سازمان بهزیستی در کشور انجام می‌شود، برای پوشش این طرح جامع، کافی ندانست و توضیح داد که تنها 15 تا 20 درصد از کودکان کل کشور در مهدهای کودک حضور دارند.

دکتر جغتایی به لزوم اجرای طرح گسترش مراکز جامعی اشاره کرد که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است و آن را فرصتی دانست برای اجرای طرح غربالگری اوتیسم در سطحی فراگیر و همگانی در کل کشور.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا