ابتلای دوبرابری مردان به پارکینسون نسبت به زنان

به گزارش ایرنا از انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران، دکتر محمد روحانی در باره علت بروز بیماری پارکینسون گفت:درمغز انسان واسطه شیمیایی به نام'دوپامین' وجود دارد که یکی از مهمترین وظایف آن تسهیل حرکات است. 

وی ادامه داد:در بیماری پارکینسون میزان دو پامین در مغز کم می شود که باعث کندی حرکات و سایر علائم بیماری پارکینسون می شود.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب تاکنون علت کاهش دوپامین و تخریب نورون های مولد آن در مغز دقیقا مشخص نشده است و در واقع نمی دانیم چرا بیماری آلزایمرایجاد می شود.

وی نقش وراثت را در بیماری پارکینسون موثر دانست و گفت :البته این به این معنی نیست که اگر یک بیمار مبتلا به پارکینسون درخانواده وجود داشته سایرین نیز به آن مبتلا می شوند. 

روحانی اظهار کرد :امروزه در پارکینسون هایی که درسنین جوانی (به ویژه زیر20 سال) شروع می شوند، احتمالا نقش ژنتیک پررنگ تر است.

وی تاکید کرد: در بیماران زیر 20 سال و در مواردی که چند نفر در یک خانواده مبتلا هستند نقش ژنتیک و تاثیر آن اهمیت بیشتری دارد ولی این تاثیر در حد بیماری های دیگر با توارث غالب و مغلوب نیست.

روحانی با بیان اینکه درمان های مفید، قابل توجه و موثری برای بهبود علائم بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد،گفت: اگرچه در حال حاضر امکان متوقف کردن فرایند تخریب نورون های مغزی در بیماری پارکینسون نیست ولی درمان های موثری وجود دارد که علائم بیماری را کاهش داده و همین درمان ها باعث شده است بیماران پارکینسونی که زمانی محکوم به مرگ زود رس بودند ،امروزه بسیاری از آن ها طول عمر طبیعی داشته باشند. 

وی درباره درمان های پارکینسون گفت: چند درمان موثر برای بیماری پارکینسون وجود دارد که مهمترین و اصلی ترین آنها ،لوودوپا است که در بدن تبدیل به دوپامین شده و اکثرعلائم بیماری را کنترل می کند. 

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: البته داروهای دیگری با هدف تقویت دوپامین مغز وجود دارد که برای درمان پارکینسون موثر است.

وی ادامه داد: در سه دهه اخیر جراحی برای بیماری پارکینسون وجود دارد که علائم را بهبود می بخشد که در بیمارستان حضرت رسول(ص) و دانشگاه علوم پزشکی ایران این جراحی از حدود سال 1384 آغاز شده و تاکنون نزدیک به 200 بیمار مبتلا به پارکینسون تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه این عمل جراحی در دنیا کاملا مورد تایید است و بیش از 100 هزار بیمار در دنیا ازاین جراحی بهره برده اند، گفت: با درمان های دارویی و جراحی بیماری پارکینسون که در ایران هم وجود دارد، طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

روحانی درباره نقش سلولهای بنیادی در درمان پارکینسون گفت: درمان با سلولهای بنیادی دربیماریهای مغز و اعصاب هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و در مورد بیماری پارکینسون هم مطالعات محدودی انجام شده است ولی هنوز تاثیر آن به صورت قطعی ثابت نشده است.

وی توصیه کرد:بیماران به پزشک متخصص مغز و اعصاب که تحت درمان هستند اعتماد داشته باشند و از مراکز دانشگاهی ،درباره درمان های جدید کسب اطلاع کنند. 

وی درباره موضوع سخنرانی در بیست و دومین کنگره بیماری های مغز و اعصاب گفت: در کنگره امسال در مورد سندروم ها یا بیماریهای پارکینسون آتیپیک سخنرانی خواهم کرد.

بیست و دومین کنگره بیماری های مغز و اعصاب ایران از 22 تا 25 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا