استفاده از ظرفیت نخبگان در قالب اتاق‌های فکر برای حل مشکلات کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر ابراهیم گلمکانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان ‌شمالی اظهار کرد: بی‌تردید استفاده از ظرفیت مراکز علمی و پژوهشی، نخبگان و نظریه‌پردازان، سرمایه‌های استانی داخلی و خارج کشور در قالب اتاق‌های فکر و حلقه‌های معرفت و دانش برای یافتن استراتژی‌های خلاقانه برای شتاب بیشتر در توسعه و حل مشکلات کشور بسیار موثر و کارا خواهد بود.

وی با بیان اینکه نظام اجرایی کشور و البته همه قوا و ارکان حاکمیتی نیازمند شایسته‌سالاری بوده و با حکمرانی شایستگان، میهن و مردم اوج می‌‎گیرند، افزود: شکی نیست که تداوم کار شایستگان در دولت یازدهم و به خدمت گرفتن دیگر باتجربه‌های خردمند، جوانان کاربلد، علاوه بر آن‌که بر رونق کار هیات دولت می‌افزاید، به برخی حوزه‌های کمتر پویا در کابینه یازدهم سرعت تغییر و تحول بیشتری بخشیده و تفکر شایسته سالاری را در کشور برای سال‌های مدید نهادینه می‌کند.

گلمکانی عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی با وجود قدمت حدود چهار دهه‌ای، در زمره نظام‌های نوپا و نوپدید عصر حاضر به شمار می‌رود و در قالب حکومتی بر مبنای مردم سالاری دینی، در نوع خود در جهان کنونی منحصر به فرد محسوب می‌شود که در این سال‌ها به تدریج اشکالات زیادی یافته و گاهی نیز با خلأهایی روبرو شده و به این دلیل که خود درون سیستم هستیم، شاید کمتر آن‌ها را می‌بینیم یا کمتر فرصت حل آن را داریم.

وی یادآورشد: بدیهی است که اگر برای غلبه بر این چالش‌ها همت نکنیم، شاید فردا دیر باشد و نسل‌های آینده بابت کاستی‌های رخ داده که می‌تواند ساختار اجتماعی را در معرض تهدیداتی قرار دهد، هرگز ما را نبخشند.

گلمکانی با بیان اینکه وضعیت نظام بانکی کشور نیاز به بازنگری و ترمیم اساسی دارد، افزود: بحران آب و چالش‌های محیط زیست و برچیده شدن اعتیاد این معضل بزرگ اجتماعی، بسط هر چه بیشتر آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی برای عموم مردم نیز باید مورد توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه استمرار و تکمیل طرح بزرگ و معجزه‌وار تحول سلامت که با وجود همه تنگناهای مالی دولت یازدهم اجرایی شد و اکنون در نیمه راه بوده مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: حذف تدریجی فساد اداری و اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که می‌توان در زمره مسائل کلان و چالش‌های راهبردی کشور برشمرد که باید به این مهم ورود کرد و با کمک قوای دیگر و سایر ارکان حاکمیت، برای آن‌ها چاره اندیشید. 

گلمکانی با بیان اینکه انتزاع امور رفاه اجتماعی عامه مردم از وزارت گسترده و پرکار تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکیل سازمان یا حتی وزارتخانه‌ای منحصرا برای تمشیت امور این حوزه امری ضروری به نظر می‌رسد، افزود: این تشکیلات با بهره‌گیری از ایده‌های کارشناسی و علمی خواهد توانست رفاه حداقلی را به‌عنوان بخشی از حقوق شهروندی و اصول مورد تأکید در قانون اساسی برای همه آحاد جامعه تامین کند. 

وی یادآور شد: با تکمیل طرح‌های جدید دولت در هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها و افزایش مستمری اقشار خاص، باید در اقدامی شجاعانه، برای همیشه یارانه‌ها را به معنای واقعی کلمه، هدفمند و از پرداخت وجوه نقدی به هفتاد میلیون ایرانی خودداری کند. 

 گلمکانی با بیان اینکه بی‌تردید طرح تحول سلامت حرکتی بزرگ در جهت عدالت و تامین رفاه اجتماعی است، گفت: نگاه ارزشمند و بی‌بدیل دولت به سلامت انسان‌ها به‌عنوان یک بستر ضروری برای توسعه سبب شد این طرح عظیم در شرایط تنگناهای مالی دولت یازدهم شروع شود که آثار خیر و معجزه‌وار آن در کلام و نظر مردم کاملا مشهود است. 

 وی تصریح کرد: البته این طرح در نیمه راه است و نیازمند توجه بیشتر برای اثربخشی کامل بوده که یقینا تکمیل این طرح عظیم ملی جایگاه کشور را در بین کشورهای همتراز ارتقایی شایسته می‌بخشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا