رکوردشکنی فضائی هندوستان

سازمان فضایی هندوستان در روزهای اخیر گامی بلند در توسعه و پیشبرد فناوری راکت های ماهواره ای برداشته و توانست سنگین ترین راکت ماهواره بر تاریخ فعالیت های فضائی خود را به همراه یک ماهواره به مدار زمین ارسال کند. عملیات پرتاب  این فضاپیما روز دوشنبه انجام شده و کارشناسان اعتقاد دارند که فضاپیمای فوق قابلیت حمل انسان به فضا را دارد که این ویژگی می تواند در ماموریت های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

این عملیات نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های فضائی سازمان فضائی هندوستان محسوب می شود. ماهواره ارتباطی ویژه ای که توسط این فضاپیما به مدار زمین منتقل شد؛ سه تن وزن داشته و راکت فضائی استفاده شده در ماموریت فوق نیز وزنی معادل 640 تن داشته است. عملیات فوق با موفقیت صورت گرفته و ماهواره مورد نظر در مدار زمین و محل تعیین شده خود مستقر شده است.

کلیه مراحل طراحی و ساخت این فضاپیما که راکت ماهواره بر ژئوسینکرونوس (Geosynchronous Satellite Launch Vehicle) نام دارد توسط متخصصین هندوستان انجام شده است. نام اختصاری راکت ماهواره بر فوق، (GSLV) Mark III بوده و عملیات پرتاب آن از مرکز فضایی شری هاری کوتا (Sriharikota) در ایالت آندراپرادش  و ساعت 5 و 28 دقیقه صبح به وقت محلی انجام شد.

در همین رابطه کاران کومار مدیر مرکز پژوهش و برنامه ریزی مطالعات فضائی هندوستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: «این عملیات نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های فضائی سازمان فضائی هندوستان محسوب می شود. ماهواره ارتباطی ویژه ای که توسط این فضاپیما به مدار زمین منتقل شد؛ سه تن وزن داشته و راکت فضائی استفاده شده در ماموریت فوق نیز وزنی معادل 640 تن داشته است. عملیات فوق با موفقیت صورت گرفته و ماهواره مورد نظر در مدار زمین و محل تعیین شده خود مستقر شده است. »

پیش از این انحصار فعالیت های فضائی در اختیار کشورهای روسیه (شوروی سابق) و ایالات متحده آمریکا بود اما در دهه های اخیر اتحادیه اروپا، چین ، هندوستان و ژاپن نیز فعالیت های فضائی گسترده ای انجام داده اند.

سازمان فضائی هندوستان در زمستان سال گذشته نیز عملیات پرتاب  یک راکت فضاپیمای هندی از نوع PSLV-C35 را از همین پایگاه فضائی انجام داده بود که طی آن هشت ماهواره که به کشورهای مختلفی تعلق داشتند در  مناطق مشخص شده مدار زمین قرار داده شدند.

گفتنی است پیش از این در تیر ماه سال گذشته نیز سازمان فضائی هندوستان توانسته بود در عملیاتی موفقیت آمیز  20 ماهواره  را به طور همزمان به مدار زمین پرتاب کند. البته این ماهواره ها همگی در یک مدار قرار گرفتند اما در این مورد جدید ، هر کدام از ماهواره های هشت گانه باید در یکی از لایه های مدار رها می شدند که این عملیات نیازمند دقت عمل و محاسبات بسیار دقیق و پیچیده ای بود.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا