سالروز تولد اپل 2

اپل 2، یک کامپیوتر شخصی بود که تا آن روز هیچ نمونه‌ای به قدرت و کیفیت آن تولید نشده بود. سازندگان آن، استیو وزنیاک و استیو جابز، به کمک یکدیگر کامپیوتری تولید کرده بودند که متشکل از ۶۵۰۲ ریزپردازنده بود و توانایی پردازش گرافیکی بالایی داشت. علاوه بر این، قابلیت‌های جالبی چون خروجی صدا، ورودی جوی‌استیک و ضبط و پخش کاست، از دیگر مشخصات این محصول مدرن بود. اپل 2 به 8 اسلات برای اضافه کردن تجهیزات جانبی تجهیز شده بود و سرعت پردازش این کامپیوتر شخصی برابر با 1 مگاهرتز بود که در آن زمان یک رکورد به حساب می‌آمد.

 

اتفاق مهم دیگری که در روزی مثل امروز یعنی پنجم ژوئن سال 1851 رخ داده، انتشار کتاب «کلبه‌ی عمو تام» نوشته‌ی خانم «هریت بیچر استو» است که شروعی بر جنبش ضد برده‌داری محسوب می‌شود و تأثیر زیادی بر شروع جنگ داخلی آمریکا در سال 1861 گذاشت.

این کتاب در شرایطی نوشته شده است که سیاه‌پوستان در آمریکا به عنوان برده در وضعیت دشواری به سر می‌بردند و سفیدپوستان از هیچ ظلمی در حق آنان کوتاهی نمی‌کردند. به دلیل اینکه جنگ داخلی آمریکا 10 سال بعد از انتشار کتاب «کلبه‌ی عمو تام» آغاز شد و قانون برده‌داری در پایان جنگ لغو شد، عده‌ای این کتاب را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان‌نویسی می‌دانند.

 

در تاریخ ایران نیز در روز 15 خرداد 1342 (5 ژوئن) شاهد اتفاقی بزرگ و تأثیرگذار هستیم. در چنین روزی در سال 1342 مردم ایران به نشانه‌ی اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) تظاهرات خونینی علیه رژیم شاهنشاهی برگزار کردند. به اعتقاد بسیاری از مورخان، روز 15 خرداد، شروع نهضت انقلابی اسلامی بود که پیروزی آن در سال 1357 محقق شد.

 

از رویدادهای مهم دیگر در روز 5 ژوئن (15 خرداد) می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

سال 1783-  پرواز اولین بالن هوای گرم (بدون سرنشین)

سال 1878- جمع‌آوری هوای مایع در دمای 192- درجه‌ی سانتیگراد توسط پروفسور جیمز دوار

سال 1938- رونمایی از اولین سرویس سخنگوی ماشینی با قابلیت تولید صدای شبیه به انسان

سال 1981- انتشار اولین یافته‌های علمی در مورد بیماری ایدز

سال 2002- عرضه‌ی رسمی Mozilla 1.0

سال 2013- انتشار اولین اسناد افشاگری‌ ادوارد اسنودن در روزنامه‌ی گاردین

غزال غضنفری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا