انتظارات محیط‌زیستی از شوراهای پنجم

افزایش معضلات محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا در سال‌های اخیر، توجه‌ها را به شوراهای شهر که یکی از مهم‌ترین نهادهای پیگیری و مدیریت این بحران است، جلب کرده است.

محمد درویش، مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییر مبلمان شهری را از جمله موضوعاتی می‌داند که باید در اولویت این پارلمان‌های محلی قرار گیرد. او به 4 موضوع که باید در اولویت کار  شوراهای شهر قرار گیرند اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دستور کار شورای پنجم قرار گیرد علاوه بر تغییر مبلمان شهری، حل و فصل معضل تفکیک زباله و تبدیل آن به مواد بازیافتی است به طوری که نیازی به دفع و سوزاندن زباله نباشد.

او همچنین گام سوم شوراها را اعمال قوانین و تدابیری می‌داند که بر اساس آن‌ها، ساختمان‌های با قدمت کمتر از 60 سال تخریب نشوند و می‌گوید: شوراها باید تمهیداتی بیندیشند تا سوداگرانی که این تخریب‌ها را انجام می‌دهند مورد پیگرد قرار گیرند و جلوی آن‌ها گرفته شود، همچنین از هر نوع تغییر کاربری اراضی و تبدیل باغ‌های شهری به ساختمان جلوگیری شود

 

طرح: شهریار میرنیا

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه توضیح می‌دهد: در مدیریت شهری باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد ایجاد ساختمان‌های سبز باشیم؛ ساختمان‌هایی که اتلاف انرژی در آن‌ها کم است و نیازی به مصرف انرژی برای خنک شدن در تابستان و گرم شدن در زمستان ندارند و به عبارتی Green Building (ساختمان سبز) نامیده می‌شوند.

درویش دوره‌های قبلی شوراهای شهر را خالی از متخصصان شهری می‌داند و می‌گوید: در دوره‌های سابق، شوراها تحت تاثیر فضاهای سیاسی بودند و افرادی که وارد شورا شدند اصولاً برای این کار ساخته نشده بودند، بنابراین نه تنها نتوانستند نظارت خوبی بر عملکرد شهرداری‌ها داشته باشند و شهردار خوبی انتخاب کنند بلکه حتی خود مخرب و مشوق تخریب بودند و در عمل فسادهای گسترده از دل شوراها بیرون آمد.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست چهارمین اقدام مهمی که باید در دستور کار شوراها قرار گیرد را حذف خودرو‌‌محوری در مدیریت شهری عنوان کرد و با تأکید بر اینکه  مردم تحمل ندارند در شورای پنجم نیز شاهد سیاست‌بازی و جناح‌بازی باشند، گفت: سوگیری اعضای شوراها باید به نفع مردم باشد. لازم است شوراها به سمت انسان‌محوری و حذف خودرو محوری در مدیریت شهری حرکت کنند. اولویت اول نیز باید توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی و ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه باشد.

او در همین راستا اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان، در ایران ۹۳ درصد زنان و ۸۶ درصد مردان با معضل کم‌تحرکی روبه‌رو هستند که این مشکل باعث افزایش دیابت، کبد چرب، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های ریوی شده است و سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضربه می‌زند؛ این درحالیست که شهر اگر به درستی مدیریت شود و مبلمان صحیحی داشته باشد، می‌توان بار عمده‌ای از این خسارات بهداشتی و درمانی را کاهش داد.

محمد درویش در آخر بر این نکته تأکید کرد که، نیاز است اعضای شوراها حتماً از متخصصان کارآزموده در حوزه شهرسازی استفاده کنند و مشاوران خوبی را برگزینند. سمن‌های محیط زیستی نیز می‌توانند در این زمینه پایشگر عملکرد اعضای شورا باشند.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا